Geld verdienen als influencer op YouTube, Instagram of TikTok klinkt voor veel mensen als een droombaan. Sinds de komst van het platform TikTok is het aantal influencers nog verder gestegen. Het worden van een influencer start vaak met een passie voor een bepaald iets; bijvoorbeeld reizen of koken. Tegenwoordig zijn er steeds meer ‘business influencers’; zij inspireren mensen over onderwerpen als ondernemen en financiën.
Toch vergt ‘influencing’ professionalisme en een grote toewijding en is het niet altijd rozengeur en maneschijn. Een influencer is eigenlijk tegelijkertijd een ondernemer. Dit betekent dat influencers ook te maken krijgen met urenadministratie, btw-aangifte doen, boekhouding en nog meer financiële zaken. In dit artikel bespreken we wat influencers zijn, waarom veel mensen overwegen om influencer te worden, en waar influencers op moeten letten bij het starten van hun onderneming.
Een influencer is kortgezegd iemand die andere mensen kan beïnvloeden om een product te kopen of dienst af te nemen en helpt bij het stimuleren van de merkbekendheid. De naam ‘influencer’ komt van het woord ‘influencen’, met andere woorden beïnvloeden. Deze personen zijn actief op social media (met name op Instagram, TikTok en YouTube) en hebben vaak een grote groep volgers. Ze richten zich meestal op een specifieke niche of sub-niche waardoor ze gericht kunnen adverteren.
De rol van influencers is de afgelopen jaren steeds meer gaan groeien. Dit komt doordat social media steeds meer verankerd raakt in het leven van mensen. Er wordt dan ook steeds vaker op een functionele manier gebruik gemaakt van social media, bijvoorbeeld voor het doen van aankopen. E-commerce en social media raken alleen maar verder met elkaar verbonden. Hoe vaak heb je al een shop-advertentie voorbij zien komen op jouw Instagram feed? Bijna 4 op de 5 merken op Instagram werken samen met een influencer.
In 2023 spenderen merken naar verwachting 15 miljard dollar aan influencer marketing.
Dat voorspelt Business Insider Intelligence op basis van cijfers van Mediakix. Er is inmiddels zelfs voor iedere niche en sub-niche wel een influencer te vinden. Kortom, de populariteit van influencers stijgt en steeds meer bedrijven gaan een partnership aan met een influencer.
Als je besluit om als influencer te starten dan ben je een ondernemer en moet je rekening houden met verschillende fiscale verplichtingen. We bespreken hieronder hoe je kunt starten als influencer en waar je verder aan moet voldoen.
Als je officieel een startende influencer wil worden dan moet je je inschrijven bij de KvK. Volgens de definitie van de KvK dien je je in te schrijven op het moment dat je onderneming voldoet aan deze voorwaarden:
Je levert goederen en/of diensten;
Je verdient hier je geld mee (je ontvangt meer dan een symbolische vergoeding);
Je neemt deel aan het economisch verkeer.
Na inschrijving ontvang je een KvK-nummer. Dit is een teken aan bedrijven dat je activiteiten als influencer een serieuze business vormen.
als minderjarige is er toestemming van de ouders of voogd nodig om te mogen handelen.
Als je je hebt ingeschreven bij de KvK dan ontvang je een btw-nummer van de Belastingdienst. Hiermee kun je straks btw terugvragen die je hebt betaald. Als ondernemer van een eenmanszaak moet je rekening houden met verschillende fiscale verplichtingen. Zo moet je belastingaangifte doen voor de omzetbelasting en de inkomstenbelasting.
Daarnaast moet je een juiste urenadministratie bijhouden. Zo heb je een goed overzicht van de tijd die wordt besteed aan alle activiteiten. Het is bovendien verplicht om de uren te registeren als je in aanmerking wilt komen voor fiscale voordelen voor starters, denk aan de startersaftrek of zelfstandigenaftrek. Je moet in dat geval aan de Belastingdienst kunnen aantonen dat je 1225 uur hebt gewerkt aan je onderneming.
Het zijn van een influencer brengt verschillende voordelen met zich mee, zoals het krijgen van een grote hoeveelheid gratis spullen. Een ander voordeel is dat influencers vaak worden uitgenodigd voor allerlei leuke reisjes naar het buitenland. Een nadeel van het leven als influencer is dat het ontzettend lastig is om door te breken. Er zijn tegenwoordig duizenden mensen die proberen door te breken op social media. Daarnaast is bekend worden als influencer voor sommigen ook tegelijkertijd een nadeel, omdat mensen je herkennen en privacy voor een groot deel wegvalt.
Wat is een influencer?
Een influencer heeft een grote bekendheid op sociale media en heeft invloed op aankoopbeslissingen van zijn of haar volgers. Dit varieert van beroemdheden tot mensen met een nichepubliek, denk aan gamers of reisbloggers.
Hoe start ik als ondernemer als influencer?
Als je als influencer wilt starten dan moet je eerst jezelf goed zien te positioneren en een niche vinden waar je je op wilt focussen. Ontwikkel een duidelijke merkidentiteit en contentstrategie die aansluit bij je doelgroep. Als dit allemaal in orde is, kun je beginnen met het samenwerken met merken en promoten van producten/diensten in ruil voor een commissie.
Welke juridische zaken moet ik overwegen?
Als je als influencer start moet je rekening houden met diverse juridische zaken, denk aan het hebben van een bedrijfsvergunning, belastingregistratie en de verplichting om een boekhouding bij te houden. Daarnaast is het belangrijk om te voldoen aan de wetgeving voor reclamewetgeving, zoals het vermelden dat de inhoud gesponsord is.
Moet ik een bedrijfsplan opstellen?
Het opstellen van een bedrijfsplan vormt een onmisbaar onderdeel van de start van je carrière als influencer. Het helpt je om doelen te definiëren en je doelen te behalen op de lange termijn.
Hoe kan ik geld verdienen als influencer-ondernemer?
De meest voorkomende manier om geld te verdienen als influencer-ondernemer is door samen te werken met merken en producten of diensten te promoten in ruil voor geld. Daarnaast kun je eigen producten of diensten verkopen, zoals merchandise. Je moet in ieder geval creatief ingesteld zijn om als influencer geld te kunnen verdienen.
Bij het opstarten van een onderneming en de doorgroei hiervan is het belangrijk dat alle fiscale verplichtingen op de juiste manier worden nageleefd. Blijf op de hoogte van de laatste fiscale regelingen en laat de belastingaangiftes en administratie uitbesteden aan één van onze ervaren boekhouders of accountants.
Vul gratis en vrijblijvend het aanvraagformulier hieronder in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!
Vul ons aanvraagformulier in en wij gaan direct voor je aan de slag.