Je gaat een besloten vennootschap (BV) oprichten of verandert van een goedlopende eenmanszaak naar een eigen BV. Natuurlijk wil je dan als eerste weten wat er allemaal komt kijken als je een BV gaat opzetten. In dit artikel bespreken we hoe je een BV kunt oprichten, wat de voordelen hiervan zijn en met welke fiscale verplichtingen je rekening moet houden. Ook geven we een schatting voor de kosten van opstarten BV.
Een BV (besloten vennootschap) is vooral een interessante rechtsvorm als je bedrijf flink groeit of meer risico’s loopt. Verwacht je bijvoorbeeld dat je winst rond de € 200.000 per jaar uitkomt? Dan kan een BV je helpen om minder belasting te betalen.
Werk je in een sector met financiële risico’s, zoals handel in producten met grote investeringen, en wil je je privévermogen beschermen tegen eventuele verliezen? Dan kan een BV bescherming bieden.
Ook als je investeerders zoekt om te groeien of grote klanten wilt overtuigen van je professionaliteit, is een BV een verstandige keuze. Houd in ieder geval wel rekening met extra kosten die gepaard gaan met een BV, dus evalueer goed of jouw situatie past bij deze rechtsvorm.
Voor het opstarten van een BV moet je eerst naar de notaris en de Kamer van Koophandel. Een notaris stelt de notariële akte op met bijbehorende statuten.
Daarnaast verzorgt hij meestal de inschrijving van je BV in het Handelsregister van de KvK. Alle bestuurders van een BV worden ingeschreven in het Handelsregister. Later in dit artikel gaan we verder in op de kosten hiervoor.
Hoeveel BV's zijn er in Nederland?
Het aantal besloten vennootschappen (BV's) in Nederland is de afgelopen jaren flink toegenomen. In de onderstaande grafiek is te zien hoeveel BV's er zijn opgericht tussen 2007 en nu.
Activa passiva inbreng: dit is de eenvoudigste en ook direct de meest gekozen variant. Op deze manier verkoop je alle bedrijfsmiddelen van je eenmanszaak aan de nieuwe BV.
Ruisende omzetting: je kunt er ook voor kiezen om eerst te stoppen met je eenmanszaak. Fiscaal gezien wordt het bedrijf gestaakt en wordt een nieuw bedrijf, de BV, gestart. Je moet wel de belasting afdragen over de stakingswinst. Deze vorm is al wat ingewikkelder dan de variant "Activa passiva" inbreng.
Geruisloze omzetting: je kunt tot slot kiezen voor een 'geruisloze' overdracht van eenmanszaak naar BV. Je hoeft dan onder bepaalde voorwaarden de stakingswinst niet fiscaal af te rekenen. Je mag de volledige onderneming inbrengen. Je mag niet de aandelen die je als tegenprestatie hebt ontvangen voor je onderneming verkopen, voor een periode van drie jaar.
Dan is er ook nog de mogelijkheid om twee BV's samen te voegen tot één BV in een holdingstructuur. Een holding BV oprichten kan gewenst zijn als je bijvoorbeeld meerdere onderneming aanstuurt, maar deze wil aansturen vanuit één BV.
Een BV biedt talloze voordelen als rechtsvorm voor ondernemers. Allereerst geeft het de onderneming een professionele uitstraling, wat vertrouwen wekt bij klanten en zakenpartners. Een essentieel aspect is de beperkte aansprakelijkheid, waarbij het privévermogen van de ondernemer beschermd blijft tegen zakelijke schulden. Ook fiscaal gezien is een BV aantrekkelijk, vooral bij de verkoop van het bedrijf, aangezien de winstbelasting gunstiger kan uitpakken. Bovendien biedt het de mogelijkheid om personeel aan te nemen, wat de groei en productiviteit stimuleert.
Voor ondernemers die nadenken over bedrijfsopvolging of in geval van overlijden, zorgt de BV-structuur voor continuïteit van de onderneming. Tot slot is het verkrijgen van een hypotheek als BV vaak eenvoudiger, waardoor het ondernemers de kans geeft om grotere investeringen te doen en hun bedrijf verder te ontwikkelen. Al met al maakt een BV een solide keuze voor succesvol ondernemerschap.
Professionele uitstraling
Beperkte persoonlijke aansprakelijkheid
Fiscale voordelen bij verkoop
Mogelijkheid om personeel in dienst te nemen
Continuïteit bij opvolging of overlijden
Eenvoudiger hypotheek krijgen voor investeringen
Er komen verschillende kostenposten kijken bij de oprichting van een BV. Zo moet je rekening houden met de inschrijving in het UBO-register, heb je een notarisakte nodig en moet je jouw BV inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). We hebben de kosten waarmee je rekening moet houden hieronder voor u opgesomd.
Sinds 2012 is het mogelijk om zelf te kiezen voor een BV met of zonder startkapitaal. Eerder was je verplicht om in ieder geval 18.000 euro aan startkapitaal te hebben. Deze regel is in 2012 herzien met de introductie van de FLEX BV. Tegenwoordig zijn een paar euro’s bij wijze van spreken al genoeg om een BV te kunnen starten. Met een laag startkapitaal starten is echter niet altijd een verstandig idee. Een te laag startkapitaal geeft je het risico om aansprakelijk te zijn met je privévermogen. De ervaren boekhouders in ons netwerk adviseren je hier graag bij.
Sinds 28 september 2020 is het verplicht voor een BV om eerst te worden aangemeld in het UBO-register. Als dit niet gebeurt dan kan de BV ook niet in het handelsregister worden geregistreerd. De kosten voor een inschrijving in het UBO-register liggen rond de € 25,00 exclusief btw.
Voor een BV ben je wettelijk verplicht om een notarisakte te hebben. Een notaris zal deze voor je opstellen. In de notarisakte staat hoe de aandelen zijn verdeeld en hoe deze zijn over te dragen. Ook staat erin wat de bevoegdheden van de bestuurders zijn en hoe zij eventueel benoemd of ontslagen kunnen worden. Omdat het in de arm nemen van een notaris verplicht is bij een BV, is het oprichten van een BV duurder dan de oprichting van een eenmanszaak.
De precieze kosten van de notaris verschillen per kantoor. Notarissen zijn namelijk vrij om te vragen wat ze willen voor hun dienstverlening. Daarom kan de ene notaris een stuk duurder uitvallen dan de ander. Je mag ervan uitgaan dat de kosten tussen de circa 500 euro en 1000 euro zullen liggen. Hoeveel de notaris kost hangt bovendien af van de complexiteit van je aanvraag en wensen.
wist je dat... ondernemers sinds 1 januari 2024 moeiteloos een bv kunnen oprichten zonder fysiek bij een notaris te hoeven langsgaan? Dit wordt mogelijk dankzij een recent wetsvoorstel dat digitaal oprichten mogelijk maakt.
Met een digitale notariële akte en handtekening via een audio-videoverbinding wordt het proces vereenvoudigd. Het enige vereiste is dat de notaris is aangesloten op het KNB-beheerde 'centraal passeerplatform' voor identificatie en ondertekening.
In het aandeelhoudersregister staat onder andere vermeld wie de aandeelhouders van een BV zijn. Ook staat erin welk aandeelkapitaal ze hebben gestort en wat hun nominale aandeelkapitaal is bij een BV. Bij het oprichten van een BV ben je verplicht om een aandeelhoudersregister bij te houden. De kosten voor een register van aandeelhouders zijn € 25,00 exclusief de btw.
Als je jouw bedrijf wilt registreren in het Handelsregister dan betaal je eenmalig inschrijfkosten. De kosten van de inschrijving bij de KvK zijn niet inbegrepen bij de andere bovengenoemde zaken. Vaak liggen deze kosten rond de 80 euro. Als je hier een uittreksel bij wilt dan kost dit circa 20 euro extra. Om je in te kunnen schrijven bij de KvK moet je ten eerste alle statuten in goede orde hebben. Houd er rekening mee dat dit enkele weken in beslag zal nemen. Zodra je je de KvK hebt geregistreerd gaan alle rechten en plichten direct automatisch over.
Type oprichting | Kosten |
---|---|
BV oprichten | € 325,- |
Holding BV oprichten | € 325,- |
Holding met een dochter BV oprichten | € 650,- |
Management BV oprichten | € 325,- |
Werkmaatschappij bij bestaande holding oprichten | € 325,- |
Werkmaatschappij met holding oprichten | € 650,- |
Zakelijke rekening | € 6,- |
Aansprakelijkheid is een grote reden waarom veel ondernemers uiteindelijk de overstap maken naar een BV. Hoe groter je bedrijf is, hoe meer geld dat er in het bedrijf zal omgaan. Dit betekent ook dat de financiële gevolgen aanzienlijk groot zullen zijn als je failliet zou gaan. De rechtspersoonlijkheid in een BV komt hier gelukkig aan tegemoet. Bij een BV zijn de oprichters beperkt aansprakelijk tot het kapitaal. Dit wilt zeggen dat je niet persoonlijk aansprakelijk wordt gesteld voor de schulden van je BV. Maar als je een fout maakt als zaakvoerder dan ben je nog steeds hoofdelijk aansprakelijk.
Er wordt vaak gekozen voor meerdere lagen van BV's omdat hierdoor:
Een betere bescherming bij faillissement geboden kan worden. Bij een faillissement van de werkmaatschappij is het vermogen dat in de holding zit nog veilig;
Flinke belastingvoordelen behaald kunnen worden. Denk aan de deelnemingsvrijstelling, hiermee kun je het betalen van belastingen uitstellen;
Zzp'ers die veel winst maken gaan vaak over tot een BV omdat dit fiscale voordelen met zich meebrengt. Een omslagpunt waar je rekening mee kunt houden wordt geschat bij een jaarwinst van circa € 150.000 of meer. Bij een kleinere winst is een eenmanszaak dus gunstiger dan een BV.
Samenwerken of overdragen makkelijker is.
Er wordt vaak gekozen voor een structuur met drie lagen, namelijk:
De persoonlijke holding;
De groepsholding (hier krijgen investeerders aandelen in);
De werkmaatschappij (hier vinden de activiteiten plaats).
Een belangrijk onderdeel waar de BV afwijkt van andere ondernemingsvormen is het verschil in belastingplicht. Hieronder benoemen we welke aangiftes je verplicht bent te doen als BV.
De administratie van een BV is vaak complexer dan die van andere ondernemingsvormen. Door de extra verplichtingen zijn de jaarlijkse kosten voor een BV hoger. Voor een holdingstructuur liggen de totale kosten voor de belastingaangiftes doorgaans tussen de €1.800,- en €2.500,- per jaar.
Door de moeilijkheidsgraad van de verplichtingen is het zeer aan te raden om samen te werken met een goede accountant. Deze accountant is gespecialiseerd in het bijhouden van de administratie en het doen van de verplichte aangiftes. Ook kan hij advies op maat geven met betrekking tot de financiën in jouw bedrijf.
Bij een BV ben je verplicht om bepaalde aangiftes te doen en een specifieke administratie bij te houden:
Ieder kwartaal btw-aangifte (net zoals andere ondernemingsvormen);
Aangifte van vennootschapsbelasting;
Opstellen en deponeren van de jaarrekening (voorzien van een accountantsverklaring);
Loonadministratie;
Directeur-grootaandeelhouderloon (DGA-salaris) (zodra je meer dan 5% van de aandelen bezit word je gezien als bestuurder, je bent dan verplicht om jezelf een marktconform loon toe te kennen);
Aangifte dividendbelasting (als er dividend wordt uitgekeerd aan aandeelhouders, moet dividendbelasting worden ingehouden en aangegeven bij de Belastingdienst).
als je een DGA bent, vragen banken vaak om je persoonlijke handtekening voor leningen. Dit betekent dat je persoonlijk verantwoordelijk bent voor de terugbetaling van de lening. Als je alleen aandeelhouder bent, is je aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag van je aandelen.
Wat is een BV en hoe wordt het opgericht?
Een BV is een besloten vennootschap, een ondernemingsvorm waarbij de aandeelhouders niet persoonlijk aansprakelijk zijn voor de eventuele schulden van de onderneming. Een BV wordt opgericht door het deponeren van de statuten en het betalen van de oprichtingskosten bij de Kamer van Koophandel.
Wat zijn de vereisten voor het oprichten van een BV?
Vereisten voor het oprichten van een BV zijn onder andere het aanwezig zijn van minstens één aandeelhouder, een minimumkapitaal van € 0,01 en het aanstellen van een bestuurder.
Hoeveel kost het om een BV op te richten?
De kosten voor het oprichten van een BV zijn gemiddeld tussen de € 500 tot € 1.500 euro, afhankelijk van je situatie. Daarnaast zijn er kosten voor het deponeren van de statuten bij de Kamer van Koophandel, notariskosten en eventuele advieskosten.
Wat is het verschil tussen een BV en een eenmanszaak?
Het verschil tussen een BV en eenmanszaak is dat je als eigenaar van een eenmanszaak persoonlijk aansprakelijk bent voor eventuele schulden, terwijl een BV een rechtspersoon is met een afgescheiden vermogen, waardoor je niet persoonlijk aansprakelijk bent voor eventuele schulden.
Moet ik een boekhouder inhuren voor mijn BV?
Een boekhouder inhuren is niet verplicht voor kleinere BV’s, echter is het inhuren van een accountant voor de accountantsverklaring wel verplicht als jouw BV aan twee van de volgende drie voorwaarden voldoet:
Een omzet die hoger is dan 12 miljoen euro;
Een balanstotaal van meer dan 6 miljoen euro;
Gemiddeld aantal werknemers is groter dan 50.
Hoe kan ik aandelen in mijn BV verkopen?
Aandelen in een BV kunnen worden verkocht met een aandelenoverdrachtsovereenkomst. Dit document legt de voorwaarden vast voor de verkoop van de aandelen. Controleer of er beperkingen zijn op de verkoop van aandelen in de statuten van de bv.
Hoe lang duurt het voordat mijn BV is opgericht?
De tijd van de oprichting van een BV ligt als het meevalt gemiddeld rond de tien dagen, echter is er geen vaste looptijd voor de oprichting van een BV. De statuten van je BV moeten geheel op orde worden gemaakt. Als je zelf het een en ander wilt inbrengen in je BV, dan moet jouw accountant hier een beschrijving van maken. Vaak kan er tegen een hoger tarief een BV worden opgericht op kortere termijn, zoals binnen 24 of 48 uur.
Wat is een oprichtingsverklaring?
Dit is een verklaring van de notaris die aangeeft dat hij de oprichting van je BV in behandeling heeft genomen. De oprichtingsverklaring kan worden gebruikt om een BV in oprichting in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. De BV krijgt dan de status 'BV i.o.' en kan vanaf dat moment rechtsverplichtingen aangaan.
Hoe werk het opheffen van een BV?
Indien je besluit om je BV op te heffen dan heb je een officieel besluit van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders nodig. Er moet een aandeelhoudersbesluit worden opgemaakt en te worden ondertekend door de aandeelhouders. Vervolgens schrijf je je uit bij de Kamer van Koophandel. Zijn er geen financiële tekorten of geldmiddelen? Dan is je BV vanaf dan ontbonden. Zijn er wel financiële tekorten? Dan heeft het voormalige bestuur van de BV de verantwoordelijkheid om dit te regelen.
Is een zakelijke rekening verplicht voor een BV?
Nee, het is niet verplicht om een zakelijke rekening te hebben bij de oprichting van een BV. Er wordt enkel door de bank verplicht om een zakelijke rekening te openen als je inkomsten te hoog worden. Tegenwoordig is een zakelijke rekening gelukkig tegen betaalbare tarieven te openen voor rond de 6 euro per maand.
Welke vormen van BV zijn er?
Er zijn verschillende BV-vormen, de meest voorkomende zijn:
Flex BV
Werkmaatschappij
Heb je zelf een BV of ben je van plan om een BV op te richten? Boekhouders.nl helpt je graag bij je zoektocht naar een goede financiële partner! Vraag hieronder vrijblijvend drie offertes aan en kom in contact met je nieuwe boekhouder of accountant.
Let op: de gemiddelde jaarlijkse kosten voor de administratie van een BV liggen tussen de circa € 600 en € 1.800.
Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor jou als ondernemer.