Klanten voor boekhouder vinden in 2024? Marketing voor boekhouders

6 minuten leestijd
Laatst bijgewerkt op 29-01-2024

Als boekhouder of accountant ben je het liefst bezig met je vak. Om naast je werk ook nog via marketing de doelgroep te blijven bereiken blijft dan vaak helaas liggen. Het grote belang dat marketing voor boekhouders en accountants heeft wordt nog te vaak onderschat of naar de achtergrond geschoven. Accountancy en boekhouding hoeft niet enkel koude acquisitie te zijn, juist via goede marketing kan je bedrijf meer winst behalen. Zoek je als boekhouder nieuwe klanten? Hieronder geven we de belangrijkste marketingtips voor boekhouders om meer klanten te genereren. 

Meer klanten werven als boekhouder:

Up-to-date website (en responsive)

Inmiddels beschikt iedere professionele boekhouder wel over een website. Echter, veel van deze websites zijn sterk verouderd, wat potentiële klanten kan afschrikken. Zorg er altijd voor dat je website modern en overzichtelijk uitziet. 

Overzichtelijkheid is één van de belangrijkste eigenschappen van een goede website. De bezoeker van je website moet zich makkelijk kunnen navigeren naar de gewenste pagina’s. Als iemand te lang moet rondklikken om bij de juiste pagina uit te komen, dan is de kans groot dat de bezoeker afhaakt. 

boekhouder website

Een andere belangrijke eigenschap is dat de website responsive is. Dit houdt in dat de website niet alleen goed uitziet en functioneert via de computer, maar ook via tablets en smartphones goed werkt en mooi oogt. Het percentage zoekopdrachten via een mobiel apparaat is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Er wordt tegenwoordig zelfs vaker gezocht via mobiel dan via de pc. Ook Google stelt eisen aan de responsiveness van een website. Websites met een betere presentatie op alle devices zullen hoger scoren in de zoekresultaten van Google. Gebruiksvriendelijkheid staat voorop, dus zorg voor een stijging in de Googleranking met een responsive website.

Stel jezelf de volgende vragen als je de website bekijkt:

  • Komt de website betrouwbaar over? Zou je jouw gegevens achterlaten om gecontacteerd te worden?
  • Voelt de website prettig aan op mobiel? Of verschuift het beeld en zijn bepaalde knoppen niet klikbaar of verdwenen?
  • Is de tekst goed leesbaar?
  • Is het meteen duidelijk wat je bedrijf doet?
  • Hoe eenvoudig is het om door de website te navigeren?

Pas SEO toe als boekhouder

Waarschijnlijk heb je hier wel eens van gehoord of heb je hier al de eerste stappen mee gemaakt. SEO, ook wel zoekmachine-optimalisatie, is een techniek om je website(pagina’s) zo hoog mogelijk te laten ranken in de organische (niet-betaalde) zoekresultaten van Google. Als mensen in de zoekbalk intypen ‘boekhouder gezocht’ of ‘accountant vinden’ dan wil je met je website bovenaan de resultaten komen te staan. Het behalen van een positie op de eerste zoekresultatenpagina is ontzettend belangrijk, omdat ruim 70% van de mensen op een zoekresultaat op de eerste pagina klikt. De tweede en derde zoekresultatenpagina leveren dus veel minder resultaat.
SEO boekhouder

Wist je dat circa 40% van de accountantskantoren geen rekening houden met SEO tijdens het schrijven van content?

Bron: Accountantweek

We zetten een aantal praktische SEO-tips voor je op een rijtje:

  • Houd als richtlijn aan dat blogs minstens 500 woorden bevatten;
  • Maak korte, makkelijk leesbare zinnen;
  • Gebruik interne en externe links in je teksten;
  • Gebruik zoektermen in de titel, koppen en tekst;
  • Schrijf korte alinea’s en maak gebruik van tussenkoppen;
  • Schrijf in de actieve vorm, niet passief.

Maak voor de doelgroep relevante content

In contact blijven met je klanten in de accountancy wordt steeds belangrijker. Bedenk wat interessant kan zijn voor je doelgroep. Deel informatie en relevante aanbiedingen via nieuwsbrieven of mailings, dan krijg je de aandacht. Echter, stuur enkel een nieuwsbrief of mailing indien je ook daadwerkelijk relevante inhoud kan delen, als dit niet het geval is kun je de nieuwsbrief of mailing beter overslaan. 

Schrijf blogs

Om op de vorige tip in te haken zijn blogs een goede manier van contentcreatie om snel aan betere SEO-posities en dus aan meer leads te komen. Door blogs te delen met interessante en waardevolle informatie word je sneller als een expert beschouwd. Hoe relevanter de inhoud van de blogs voor je klanten, hoe groter de kans dat zij overwegen om van je dienst gebruik te maken. Schrijf dus niet alleen over je diensten zoals over jaarrekeningen of accountantsverklaringen, maar ga ook in op actuele ontwikkelingen binnen de finance branche, deel je visie over je vakgebied. Google houdt van (kwalitatieve) blogs. Door regelmatig te bloggen zullen de blogs uiteindelijk stijgen in de Googleranking. Het gevolg? Meer bezoekers op je website en een toename in leads!

Is het schrijven van blogs en het bijhouden van SEO teveel werk en heb je hier geen tijd voor? Word dan onze partner, zo krijg je toegang tot ons portaal waarin wij dagelijks tientallen aanvragen binnenkrijgen van ondernemers in heel Nederland. Je kiest zelf welke opdrachten je wilt oppakken. Ook is het mogelijk een gratis demo-account te starten om te zien hoe ons portaal werkt en erachter te komen wat voor type aanvragen we binnen krijgen.

Online adverteren met zoekadvertenties (SEA)

Naast de organische niet-betaalde rankings in de zoekresultaten kun je ook middels betaalde advertenties hoger in Google verschijnen voor meer zichtbaarheid. Adverteren via de Googlezoekmachine heet ook wel Search Engine Advertising (SEA). De advertenties worden als gesponsorde resultaten in de zoekmachine getoond, meestal boven de organische zoekresultaten. 

Een aantal SEA-tips:

  • Gebruik relevante zoekwoorden voor je doelgroep;
  • Toon de unieke eigenschappen van je dienst, ook wel unique selling points (USP's);
  • Denk goed na over de bestemmingspagina achter de advertenties, zodat bezoekers op een relevante pagina uitkomen die matchen met hun zoekopdrachten;
  • Gebruik call-to-actions, hiermee stimuleer je de klant om een bepaalde actie uit te voeren. Denk aan: 'Vraag een offerte aan' of 'Contact opnemen'.

Treed op als adviseur

Tegenwoordig doen veel mensen online vooronderzoek voordat zij een samenwerking starten met een bedrijf of überhaupt contact zullen opnemen. Door middel van online vragen te stellen via de chat op de website, het lezen van blogs en onderzoek doen naar online reviews maken bezoekers een keuze. Probeer dus niet direct iets te verkopen, maar neem een adviserende rol aan. Help de klant bij het aankooptraject. Doe onderzoek naar de wensen en behoeften van je doelgroep; tegen welk probleem lopen zij aan? En op welke manier lost je bedrijf dit probleemstuk op? Stem hier de content op af. Ga ook na waarin je bedrijf onderscheidend is van de concurrentie en neem dit mee in de content.

Wees actief op LinkedIn

Social media, met name LinkedIn, is populair bij je doelgroep. Je kunt je (potentiële) klanten bereiken en informeren via social media. Ook is dit de ideale manier om nieuwe klanten te werven en merkbekendheid op te bouwen. Deel je expertise uit je blogs ook via LinkedIn en moedig je collega’s aan om berichten te liken en delen. Hierdoor wordt het bereik aanzienlijk vergroot zonder al teveel moeite! Uit eigen ervaring kunnen we zeggen dat het bereik hierdoor tot wel acht keer groter wordt waardoor conversies aanzienlijk stijgen.
Linkedin Boekhouder

Dit is hoe wij je aan meer klanten kunnen helpen

Heb je ondanks je marketingoptimalisatie nog niet het gewenste resultaat behaald en ben je op zoek naar meer leads? Wij maken het ondernemers gemakkelijker in hun zoektocht naar duurzame relaties met klanten. Meld je aan als accountant of boekhouder in ons netwerk en bereik meer klanten! Als kwalitatief bureau accepteren wij enkel interessante leads zodat onze service relevant blijft voor jou. Dagelijks krijgen wij tientallen aanvragen binnen door heel Nederland. Wij valideren alle aanvragen van klanten zorgvuldig, zodat we precies weten wat de wensen, behoeften en verwachtingen van de klant zijn. Al deze leads komen samen in ons portaal, waar je als accountant of boekhouder op kunt reageren tegen een kleine vergoeding.

Veelgestelde vragen (FAQ)

Wat zijn leads?
Een lead is een potentiële klant die interesse toont in de diensten van je bedrijf. Deze mensen zijn mogelijk geïnteresseerd om klant te worden. Leads zijn dus essentieel voor de groei van je boekhoud- of accountantskantoor. 

Waarom is het belangrijk om meer leads te genereren voor mijn boekhoudkantoor?
Meer leads binnenkrijgen is belangrijk voor je kantoor, omdat het direct kan leiden tot meer omzet. Meer leads voor jou als boekhouder betekent meer mensen die interesse hebben in de diensten van je kantoor. Hiermee kan het bedrijf verder groeien en kan de winst worden verhoogd.

Wat zijn strategieën om meer leads (klanten) te genereren voor mijn boekhoudkantoor?
Enkele strategieën om meer leads te genereren voor een boekhouder zijn:

  • Contentmarketing: maak relevante en interessante content voor je doelgroep en deel dit op social media of via een nieuwsbrief.
  • Zoekmachineoptimalisatie (SEO): zoekmachineoptimalisatie, ook wel SEO genoemd, zorgt ervoor dat mensen die op zoek zijn naar administratieve diensten terecht komen op de website van je kantoor.
  • Sociale media: maak gebruik van social media om de doelgroep van je kantoor te bereiken en interesse te wekken voor jouw diensten.
  • Mond-tot-mond: vraag tevreden klanten om het kantoor aan te bevelen aan hun netwerk. Je kunt eventueel een beloning bieden voor het aanbrengen van nieuwe klanten.

Hoe weet ik of de lead kwalitatief is?
Bij Boekhouders.nl nemen we altijd telefonisch contact op met de klant om de aanvraag te bespreken. Alleen serieuze klanten met een interessante opdracht worden meegenomen in ons partnerportaal.

Bekijk ook:

Op zoek naar nieuwe klanten?

Wij ontvangen dagelijks tientallen interessante aanvragen van ondernemers in heel Nederland. Dit zijn zowel kleinere aanvragen van zzp'ers, maar ook grotere opdrachten voor BV's. Je selecteert zelf welke klanten je wilt aannemen. Vraag een gratis demo aan via ons aanvraagformulier hieronder of neem voor vragen contact op per telefoon: +31 (0)432003092 of via mail: info@boekhouders.nl.

Begin mijn aanvraag (100% vrijblijvend)

4,6
130 beoordelingen
Werkzaamheden
Bedrijfsvorm*
Beveiligde verbinding
Klanten vinden voor je kantoor?

Plan een gratis consult en ontdek hoogwaardige leads op maat.