Als boekhouder of accountant wil je je vooral concentreren op je vakgebied. Maar het belang van effectieve marketing voor administratie- en accountantskantoren wordt vaak onderschat. Marketing kan immers helpen bij het genereren van meer leads en het vergroten van je klantenbestand. In deze blog delen we praktische tips om succesvol klanten te werven voor je kantoor.
Voordat je begint met marketing, is het belangrijk om te weten welk type klanten je wilt aantrekken. Denk na over de sector, bedrijfsgrootte en andere relevante criteria. Door je te richten op specifieke doelgroepen, kun je je marketinginspanningen effectiever maken.
Ontdek vrijblijvend ons partnerportaal en maak eenvoudig een selectie van relevante klanten op basis van jouw specifieke voorkeuren.
Een moderne, goed ontworpen website is het visitekaartje van je kantoor. Zorg ervoor dat je website niet alleen informatief is, maar ook gebruiksvriendelijk en responsief op alle apparaten. Potentiële klanten moeten moeiteloos door je website kunnen navigeren en snel de informatie kunnen vinden die ze zoeken.
Stel jezelf de volgende vragen als je de website bekijkt:
Komt de website betrouwbaar over? Zou je jouw gegevens achterlaten om gecontacteerd te worden?
Voelt de website prettig aan op mobiel? Of verschuift het beeld en zijn bepaalde knoppen niet klikbaar of verdwenen?
Is de tekst goed leesbaar?
Is het meteen duidelijk wat je bedrijf doet?
Hoe eenvoudig is het om door de website te navigeren?
Waarschijnlijk heb je hier wel eens van gehoord of heb je hier al de eerste stappen mee gemaakt. SEO, ook wel zoekmachine-optimalisatie, is een techniek om je website(pagina’s) zo hoog mogelijk te laten ranken in de organische (niet-betaalde) zoekresultaten van Google.
Als mensen in de zoekbalk intypen ‘boekhouder gezocht’ of ‘accountant vinden’ dan wil je met je website bovenaan de resultaten komen te staan. Het behalen van een positie op de eerste zoekresultatenpagina is ontzettend belangrijk, omdat ruim 70% van de mensen op een zoekresultaat op de eerste pagina klikt. De tweede en derde zoekresultatenpagina leveren dus veel minder resultaat.
Wist je dat circa 40% van de accountantskantoren geen rekening houden met SEO tijdens het schrijven van content? Bron: Accountantweek
We zetten een aantal praktische SEO-tips voor je op een rijtje:
Maak korte, makkelijk leesbare zinnen;
Gebruik interne en externe links in je teksten;
Gebruik zoektermen in de titel, koppen en tekst;
Schrijf korte alinea’s en maak gebruik van tussenkoppen;
Schrijf in de actieve vorm, niet passief.
In contact blijven met je klanten in de accountancy wordt steeds belangrijker. Bedenk wat interessant kan zijn voor je doelgroep. Het delen van relevante informatie en aanbiedingen via nieuwsbrieven of mailings is een effectieve manier om de aandacht te trekken.
Maar let op: verstuur alleen een nieuwsbrief of mailing als je daadwerkelijk waardevolle inhoud te delen hebt. Als je niets relevants te bieden hebt, is het beter om de nieuwsbrief of mailing over te slaan. Waardevolle content kan verschillende vormen aannemen, zoals informatieve blogs, whitepapers, of nuttige tips en adviezen.
Door je expertise te delen, bouw je vertrouwen op bij potentiële klanten en positioneer je jezelf als een autoriteit in je vakgebied. Het delen van waardevolle informatie vergroot niet alleen de betrokkenheid van je klanten, maar kan ook leiden tot nieuwe zakelijke kansen en het versterken van je merkimago.
Naast het streven naar organische, niet-betaalde rankings in de zoekresultaten, is het ook mogelijk om via betaalde advertenties hoger in Google te verschijnen, waardoor je meer zichtbaarheid kunt genereren. Deze vorm van adverteren staat bekend als Search Engine Advertising (SEA) en maakt gebruik van platforms zoals Google Ads.
De advertenties worden weergegeven als gesponsorde resultaten in de zoekmachine, vaak boven de organische zoekresultaten. Het overwegen van online advertenties, zoals die via Google Ads, kan je zichtbaarheid vergroten en meer verkeer naar je website leiden.
Bij het opzetten van je advertenties is het belangrijk om je te richten op relevante zoekwoorden die overeenkomen met de intentie van je doelgroep. Daarnaast is het raadzaam om aantrekkelijke call-to-actions te gebruiken om potentiële klanten te stimuleren contact met je op te nemen. Met een doordachte aanpak van SEA kun je jouw online aanwezigheid versterken en meer klanten aantrekken.
Een aantal SEA-tips:
Gebruik relevante zoekwoorden voor je doelgroep;
Toon de unieke eigenschappen van je dienst, ook wel unique selling points (USP's);
Denk goed na over de bestemmingspagina achter de advertenties, zodat bezoekers op een relevante pagina uitkomen die matchen met hun zoekopdrachten;
Gebruik call-to-actions, hiermee stimuleer je de klant om een bepaalde actie uit te voeren. Denk aan: 'Vraag een offerte aan' of 'Contact opnemen'.
Is het maken en bijhouden van advertenties teveel werk, te duur of heb je hier simpelweg geen tijd voor? Word dan onze partner, zo krijg je toegang tot ons portaal waarin wij dagelijks tientallen aanvragen binnenkrijgen van ondernemers in heel Nederland. Je kiest zelf welke opdrachten je wilt oppakken. Ook is het mogelijk een gratis demo-account te starten om te zien hoe ons portaal werkt en erachter te komen wat voor type aanvragen we binnen krijgen.
Tegenwoordig doen veel mensen online vooronderzoek voordat zij een samenwerking starten met een bedrijf of überhaupt contact zullen opnemen. Door middel van online vragen te stellen via de chat op de website, het lezen van blogs en onderzoek doen naar online reviews maken bezoekers een keuze. Probeer dus niet direct iets te verkopen, maar neem een adviserende rol aan. Help de klant bij het aankooptraject. Doe onderzoek naar de wensen en behoeften van je doelgroep; tegen welk probleem lopen zij aan? En op welke manier lost je bedrijf dit probleemstuk op? Stem hier de content op af.
Door waarde toe te voegen en mee te denken met je klanten, vergroot je de kans op het winnen van hun vertrouwen en het binnenhalen van nieuwe opdrachten. Ga ook na waarin je bedrijf onderscheidend is van de concurrentie en neem dit mee in de content.
Social media, vooral LinkedIn, is bijzonder populair bij je doelgroep. Het biedt een uitstekende gelegenheid om je (potentiële) klanten te bereiken en te informeren, en tegelijkertijd nieuwe klanten aan te trekken en merkbekendheid op te bouwen.
Door updates en kennis te delen via blogs en deze ook op LinkedIn te delen, vergroot je eenvoudig je bereik. Moedig ook je collega's aan om je berichten te liken en te delen, wat het bereik aanzienlijk vergroot zonder veel extra inspanning. Onze eigen ervaring leert ons dat het bereik hierdoor tot wel acht keer groter kan worden, wat leidt tot meer kans op het aantrekken van potentiële klanten.
Positieve reviews van tevreden klanten kunnen een krachtig marketinginstrument zijn. Vraag actief om feedback van je klanten en moedig hen aan om hun ervaringen te delen op platforms zoals Google, Facebook en LinkedIn. Positieve reviews verhogen niet alleen je betrouwbaarheid, maar kunnen ook potentiële klanten overtuigen om voor jou te kiezen.
Ook interessant:
Naast online marketing kunnen ook directe benaderingsmethoden zoals cold calling effectief zijn bij het werven van nieuwe klanten. Maak een lijst van potentiële klanten en benader ze proactief met een professionele en doeltreffende boodschap.
Een aantal tips voor cold calling:
Voorbereiding: onderzoek de doelgroep grondig voor je belt. Begrijp hun behoeften en hoe jouw diensten kunnen helpen.
Beknopt en duidelijk: houd je introductie kort en duidelijk. Wijs op de voordelen die jouw kantoor biedt en waarom het relevant is voor de prospect.
Luister actief: laat de prospect praten en luister naar hun uitdagingen. Stel gerichte vragen om hun behoeften te begrijpen.
Overtuigend maar respectvol: wees overtuigend over de waarde van je diensten, maar dring niet op. Respecteer hun beslissing en wees niet te opdringerig.
Follow-up: maak aantekeningen van het gesprek en volg later op met relevante informatie of een follow-upgesprek om de relatie verder te ontwikkelen.
Het is belangrijk om de tevredenheid van je klanten te meten en te waarborgen. Feedback verzamelen via enquêtes, snel en effectief oplossen van klachten, bieden van een uitstekende klantenservice, opbouwen van sterke klantrelaties en het belonen van loyaliteit, zijn belangrijke strategieën om klanttevredenheid te bevorderen en langdurige relaties met klanten op te bouwen. Ook kan er een positieve reputatie worden opgebouwd die nieuwe klanten aantrekt.
Ben je ondanks je inspanningen op het gebied van marketing nog steeds niet tevreden met je leadgeneratie? Door samen te werken met een bemiddelingspartij, die gespecialiseerd is in online leadgeneratie, hoef je je geen zorgen te maken over het uitvoeren van complexe marketingstrategieën. Ontdek hoe wij het ondernemers gemakkelijker maken om duurzame relaties met klanten op te bouwen. Probeer ons partnerportaal uit en ontdek een nieuwe manier om kwalitatieve leads te verkrijgen.
We selecteren zorgvuldig alleen de meest relevante leads, zodat onze service waardevol blijft voor jou. Ons team valideert elke klantaanvraag grondig, waardoor we precies begrijpen wat de wensen, behoeften en verwachtingen van de klant zijn. Alle leads worden vervolgens verzameld in ons gebruiksvriendelijke portaal, waar je als accountant of boekhouder direct kunt reageren tegen een kleine vergoeding. Bovendien houden we je persoonlijk op de hoogte van alle potentiële leads die interessant kunnen zijn voor jouw kantoor.
Op zoek naar nieuwe klanten om je accountants- of administratiekantoor uit te breiden? Als vooraanstaande bemiddelingspartij in Nederland op het gebied van boekhouding en accounting, bieden wij ondersteuning bij het werven van nieuwe klanten.
Bij Boekhouders.nl screenen we dagelijks tientallen aanvragen van ondernemers die op zoek zijn naar een geschikte boekhouder of accountant. We leveren kwalitatieve leads die aansluiten bij jouw expertise, zodat jij je kunt focussen op het helpen van klanten.
Dankzij ons nauwkeurige validatieproces ontvang je alleen gerichte en serieuze aanvragen van potentiële klanten die daadwerkelijk interesse hebben in jouw diensten. Selecteer zelf het type klant op basis van rechtsvorm, branche, type opdracht en locatie (of digitale samenwerking).
Door onze uitgebreide marketingactiviteiten vergroten we onze online zichtbaarheid bij potentiële klanten, waardoor je bereik aanzienlijk wordt vergroot en je meer kansen hebt om nieuwe opdrachten binnen te halen.
Wij nemen de zoektocht naar nieuwe klanten volledig uit handen, waardoor je kostbare tijd bespaart die je kunt besteden aan het leveren van hoogwaardige diensten aan je bestaande klanten of het laten groeien van je bedrijf.
Direct starten met klanten werven? Vul het formulier in en krijg toegang tot ons uitgebreide netwerk van potentiële klanten.
Wat zijn leads?
Een lead is een potentiële klant die interesse toont in de diensten van je bedrijf. Deze mensen zijn mogelijk geïnteresseerd om klant te worden. Leads zijn dus essentieel voor de groei van je boekhoud- of accountantskantoor.
Waarom is het belangrijk om meer leads te genereren voor mijn boekhoudkantoor?
Meer leads binnenkrijgen is belangrijk voor je kantoor, omdat het direct kan leiden tot meer omzet. Meer leads voor jou als boekhouder betekent meer mensen die interesse hebben in de diensten van je kantoor. Hiermee kan het bedrijf verder groeien en kan de winst worden verhoogd.
Wat zijn strategieën om meer leads (klanten) te genereren voor mijn boekhoudkantoor?
Enkele strategieën om meer leads te genereren voor een boekhouder zijn:
Contentmarketing: maak relevante en interessante content voor je doelgroep en deel dit op social media of via een nieuwsbrief.
Zoekmachineoptimalisatie (SEO): zoekmachineoptimalisatie, ook wel SEO genoemd, zorgt ervoor dat mensen die op zoek zijn naar administratieve diensten terecht komen op de website van je kantoor.
Sociale media: maak gebruik van social media om de doelgroep van je kantoor te bereiken en interesse te wekken voor jouw diensten.
Mond-tot-mond: vraag tevreden klanten om het kantoor aan te bevelen aan hun netwerk. Je kunt eventueel een beloning bieden voor het aanbrengen van nieuwe klanten.
Hoe weet ik of de lead kwalitatief is?
Bij Boekhouders.nl nemen we altijd telefonisch contact op met de klant om de aanvraag te bespreken. Alleen serieuze klanten met een interessante opdracht worden meegenomen in ons partnerportaal.
Heeft jouw boekhoud- of accountantskantoor de ambitie om verder te groeien? Wij ontvangen dagelijks zeer gevarieerde aanvragen verspreid door heel Nederland. Graag leggen wij je in een vrijblijvend kennismakingsgesprek onze werkwijze uit. Ook kunnen we een korte rondleiding geven door ons partnerportaal zodat je een beter beeld krijgt van onze service en de aanvragen die wij binnenkrijgen.
Vul het formulier hieronder en start direct met het profiteren van de voordelen van ons platform voor je administratie- of accountantskantoor.
Plan een gratis consult en ontdek hoogwaardige leads op maat.