Als webshopeigenaar of e-commerce ondernemer ben je continu bezig met het onderhouden van de webshop en het te woord staan van klanten. Om daar ook nog de volledige boekhouding naast te doen is voor veel ondernemers erg druk. In de e-commerce is de administratie gelukkig voor een groot deel geautomatiseerd, denk aan het versturen van rekeningen of facturen. Toch is de boekhouding vaak erg groot, met veel transacties per dag.
Ook hebben webwinkels te maken met verschillende btw-tarieven voor producten en krijgen ze te maken met regelingen voor buitenlandse betalingen. Onze boekhouders adviseren en ondersteunen je hier graag bij. Hieronder gaan we er verder op in waarom een e-commerce boekhouder nemen belangrijk is en hoe wij je hiermee kunnen helpen.
Boekhouders verschillen sterk in service en kwaliteit. In ons landelijk netwerk zijn alleen de beste boekhouders toegelaten met jarenlange ervaring in hun vak. Daarnaast hebben we boekhouders beschikbaar die gespecialiseerd zijn in verschillende sectoren. Vind eenvoudig een boekhouder die veel ervaring heeft in de e-commerce met verschillende marktplaatsen. Een expert die weet waar je het over hebt werkt wel zo prettig, huur daarom een boekhouder voor e-commerce in bij Boekhouders.nl om zeker te zijn van de juiste kwaliteit en service.
Ondanks dat een webshop wat betreft financiële kosten minder complex is dan een winkel in een fysieke ruimte, is het ook bij een webwinkel ontzettend belangrijk om de boekhouding in orde te hebben. Een nauwkeurige boekhouding is volgens de wet verplicht en geeft je bovendien meer inzicht in de financiële gezondheid van je e-commerce onderneming. Wij begrijpen al te goed dat de boekhouding voor een webshop anders in elkaar steekt dan de boekhouding voor een traditionele winkel. Zo kun je bijvoorbeeld over de grens leveren waardoor je met verschillende btw-regels te maken krijgt. Ook hangt het af van je product of dienst aan welke btw-regels je bent verbonden. Voor online betalingen maakt je webshop waarschijnlijk gebruik van verschillende banken, dan is het handig om de betalingen in batch te ontvangen. Onze deskundige boekhouders helpen je hier graag bij!
De verkopen en aankopen die je met je webshop doet beslissen niet alleen je omzet en winst, maar ze bepalen ook wat je aan de Belastingdienst moet betalen. Over alle transacties wordt btw berekend, daar is de Belastingdienst geïnteresseerd in. Het verschil tussen de inkomende en de uitgaande btw is wat je uiteindelijk moet afdragen, of terugkrijgt, van de Belastingdienst. Over bepaalde inkopen is geen btw verrekend, zoals bij internationale transacties.
Als webshop wordt al snel over de grens geleverd, waardoor je te maken krijgt met verschillende btw-tarieven, vrijstellingen en andere administratieve zaken. Onze boekhouders zijn hiervan op de hoogte en adviseren je graag. Als je jouw boekhouding goed bijhoudt, dan heb je ieder kwartaal met slechts een paar klikken inzicht in de hoeveelheid btw die je moet betalen of terugkrijgt van de Belastingdienst.
De rechtsvorm is de juridische vorm van iedere onderneming. Dit betekent dat de rechtsvorm beslist hoe het zit met de hoogte van de aansprakelijkheid en welke belasting wordt afgedragen door de onderneming en/of eigenaren. Bij het opzetten van een e-commerce onderneming zijn een eenmanszaak, vof of bv de meest voor de hand liggende opties. Hieronder leggen we kort de verschillen uit tussen een eenmanszaak/vof en bv en vertellen we waar je rekening mee moet houden bij het kiezen van een rechtsvorm voor jouw e-commerce onderneming.
In tegenstelling tot een bv zijn een eenmanszaak en vof geen rechtspersonen. Dit houdt in dat je als eigenaar van een eenmanszaak/vof persoonlijk aansprakelijk bent voor eventuele schulden. Schuldeisers van je eenmanszaak/vof kunnen dus aanspraak doen op je privébezit. Een bv is wèl een rechtspersoon, waardoor de bv aansprakelijk is voor schulden die zijn gemaakt, en niet de eigenaar zelf. Als een bv failliet gaat dan ben je als bestuurder (in principe) niet aansprakelijk.
Daarnaast zit er een groot verschil wat betreft de belastingtechnische aspecten tussen een eenmanszaak/vof en bv. Vooral in de eerste jaren van je onderneming kan het voordeliger zijn om een eenmanszaak/vof te kiezen omdat deze onder inkomstenbelasting box 1 vallen. Hierdoor heb je recht op fiscale aftrekposten zoals de startersaftrek en ondernemersaftrek. Ook heb je recht op de MKB-winstvrijstelling. Pas na verloop van tijd als er grote winsten worden geboekt dan is het verstandig om over te gaan tot een bv. Benieuwd wanneer je de overstap van eenmanszaak of vof naar bv moet maken? Ga in overleg met een deskundige boekhouder. De boekhouders in ons netwerk hebben veel ondernemingen met een overstap van rechtsvorm geholpen.
Een andere reden waarom een eenmanszaak of vof een beter uitgangspunt is om je webshop te beginnen, is omdat de oprichtingskosten laag zijn en het redelijk eenvoudig is om een eenmanszaak/vof op te richten. Je hoeft je enkel in te schrijven bij de Kamer van Koophandel tegen een eenmalig bedrag van € 50,-. De oprichting van een bv is een stuk ingewikkelder, hier is ook bijvoorbeeld een notariële akte voor nodig. De procedure is langer en de notaris moet ook worden betaald. Ook krijg je bij een bv te maken met het verplicht opstellen van jaarrekeningen.
Als (startende) ondernemer binnen de e-commerce heb je de term dropshipping vast wel eens voorbij horen komen. Maar wat betekent het en hoe begin je ermee? Dropshipping is een vorm van e-commerce waarbij ondernemers producten in hun webshop aanbieden die zij niet zelf op voorraad hebben. De dropshipper bestelt het product bij de fabrikant of groothandel en verstuurt het vervolgens naar de klant.
Waar je als eerste op moet letten bij het starten als dropshipper is het kiezen voor een goede aanbieder. De fabrikant of groothandel beslist uiteindelijk het succes van het gehele proces. Het ligt aan de groothandel of de fabrikant hoe snel producten bij de klant worden geleverd en in welke staat. Zaken om op te letten bij een aanbieder zijn:
Een uitgebreide catalogus aanbieden: controleer of er geen inbreuk op bestaande auteursrechten wordt gemaakt!
Synchronisatie-mogelijkheden voor bestellingen, voorraad, catalogus, etc.
Klantenservice en voorwaarden
Verzendmogelijkheden
bestel vooraf zelf een product en test het. Zo ervaar je de klantbeleving bij de aanbieder.
Dropshipping is voor ontzettend veel type ondernemingen mogelijk. Een tweetal ideeën zijn:
Online marktplaatsen
Denk aan marktplaatsen zoals Bol.com of het groeiende Amazon. Hier maakt een groot aantal retailers gebruik van. Het grote voordeel van dit bedrijfsmodel is dat er een grote frequentie van klanten is wat ervoor zorgt dat je aangeboden producten door een groot aantal kopers wordt gezien.
Webwinkel
Dit bedrijfsmodel wordt het meest gekozen, omdat het een goede optie is voor een e-commerce-bedrijf. Handmatige werkzaamheden worden tot een minimum beperkt als gevolg van de synchronisatie van de webshop met de aanbieder van dropshipping.
om te verkopen via deze marktplaatsen moet er wel een provisie worden betaald of soms zelfs een maandelijks bedrag. Let er daarnaast op dat je je moet houden aan de voorwaarden van de betreffende marktplaats.
Als je bijvoorbeeld via Amazon verkoopt, kan het zo zijn dat bepaalde producten niet verkocht mogen worden. De beperkingen van productcategorieën verschillen sterk per land.
Dropshipping kent verschillende voor- en nadelen, zo is er weinig startkapitaal nodig om een webshop te starten, maar kun je wel maar weinig invloed uitoefenen op de klanttevredenheid. Toch heeft dropshipping veel potentie om een groot aantal klanten te winnen en een goede omzet te realiseren. Het is ook een goede optie voor nieuwe ondernemers in de wereld van e-commerce.
Het opzetten van een webshop bij Etsy gaat eenvoudig en snel. Administratief echter kan het nog weleens een uitdaging zijn bij een Etsy shop, daarom is het belangrijk om met een paar dingen rekening te houden. Denk aan buitenlandse btw en invoerrechten. Digitale producten worden automatisch van de juiste btw voorzien van de betreffende buitenlandse belastinginstanties. Bij digitale producten kun je denken aan downloads zoals E-books of digitaal downloadbare CD). Ook gaat Etsy ervanuit dat je particuliere klanten hebt, dus als je een klant hebt die zelf ondernemer is (en dus btw-plichtig is), dan moet er ook een factuur worden gemaakt die aan bepaalde eisen voldoet. Het handigste is om een boekhoudprogramma aan te schaffen die hiermee om kan gaan.
Etsy is een prachtig platform om op een laagdrempelige manier te verkopen. Wel kan het administratief ingewikkeld, waardoor de hulp van een boekhouder geen overbodige luxe is! Bij Boekhouders.nl hebben we een groot netwerk van boekhouders en administratiekantoren beschikbaar. Zo is er altijd wel een boekhouder bij jou in de buurt met ervaring in webshops en buitenlandse btw-aangiftes.
Heb je een Shopify webshop? Ben je niet graag bezig met de administratie? Dan is het verstandig om een digitaal boekhoudprogramma te gebruiken waarmee je eenvoudig je Shopify webshop kunt koppelen aan je boekhouding. Een aantal voordelen hiervan zijn dat je de administratie niet meer handmatig hoeft over te nemen, wat een hoop kostbare tijd bespaart, en dat je altijd snel en eenvoudig inzicht hebt in je verkopen. Bovendien voorkom je met een boekhoudprogramma eventuele invoerfouten en kun je efficiënter samenwerken met je boekhouder. 56
De boekhouders in ons netwerk hebben ervaring met ondernemers die gebruikmaken van een Shopify webshop. Zij adviseren je graag bij het kiezen van een geschikt boekhoudprogramma voor je webshop en weten welke functies je nodig hebt. Ook weten ze welke programma's een snelle koppeling kunnen maken met je Shopify webshop.
Het belang van internationale handel via webshops is groot. Ben je van plan om in het buitenland te verkopen? Dan is het verstandig om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen van de btw-regels binnen de e-commerce. Er gelden namelijk andere btw-regels als je buiten klanten in Nederland levert. Zo is het sinds 2021 verplicht voor webshopeigenaren om bij een jaaromzet van minimaal € 10.000,- aan particulieren in andere EU-landen, de btw van het betreffende land van de klant te berekenen. De buitenlandse btw hoeft daarnaast niet meer in ieder EU-land afzonderlijk te worden afgedragen, maar kan nu in één keer via het eenloketsysteem (ook wel one Stop Shop-regeling of OSS). Ook verviel in 2021 de btw-vrijstelling voor pakketjes met een waarde van maximaal € 22,-.
One Stop Shop (OSS) aangifte
Ondernemers mogen via de nieuwe wetgeving voor hun afstandsverkopen binnen de EU één speciale btw-aangifte doen in het land van vestiging. Dit type aangifte heet ook wel One Stop Shop (OSS), voorheen bekend als Mini One Stop Shop (MOSS). Het voordeel van OSS is dat ondernemers niet afzonderlijk btw-aangifte hoeven te doen in de landen waar de afstandsverkopen belast zijn. Het indienen van btw-aangifte in een ander land is dus niet nodig. Bedenk dus of je kiest voor de OSS-aangifte of dat je de reguliere btw-aangiftes blijft indienen. In een reguliere btw-aangifte kun je btw op kosten als voorbelasting aftrekken, dit is bij de OSS-aangifte niet het geval. Er gelden wel specifieke voorwaarden voor de OSS, kijk hiervoor op de website van de Belastingdienst.
Opslag van goederen in buitenland
Heb je goederen opgeslagen in een magazijn in een ander EU-land? Dan heb je het btw-nummer van dat land nodig. De door jou geleverde goederen worden belast met de lokale btw. Houd er rekening mee dat je in dit geval niet de btw via de Nederlandse OSS-portal kunt aangeven, maar de btw-aangifte in het betreffende EU-land moet doen.
Een eerste optie is dat je ervoor kiest om de btw afzonderlijk per EU-lidstaat aan te geven waarin je hebt verkocht.
Een andere optie is dat je je aanmeldt voor de Unieregeling en dus voor het nieuwe éénloketsysteem van de Belastingdienst.
Door digitaal te boekhouden of door boekhouding uit te besteden kun je veel kosten en tijd besparen. Administratie kan worden geautomatiseerd waardoor je minder hoeft te doen of te begrijpen. Ook heb je daarmee sneller de juiste cijfers die je aan je accountant kunt toereiken. Op de lange termijn haal je de kosten voor het inhuren van een boekhouder voor je webshop er met gemak uit. Alleen al daarom kan het heel interessant en winstgevend zijn om deze optie te overwegen.
Er zijn continu veel ontwikkelingen aan de gang in de e-commerce, waardoor je als ondernemer kritisch dient te kijken naar je manier van bedrijfsvoering. Een actueel inzicht in de financiële stand van je onderneming en een duidelijke ondernemersstrategie zijn van belang voor de groei van je bedrijf. Boekhouders.nl helpt je graag bij het vinden van een geschikte webshop boekhouder die je administratie op een efficiënte manier inricht om tot de juiste inzichten te komen.
De kwaliteitseisen voor jaarrekeningen en jaarlijkse accountantscontroles zijn hoog. De jaarafsluiting moet kloppend zijn, en dat is ieder jaar weer een hele uitdaging. Het is een strak georganiseerd proces dat gepaard gaat met veel deadlines. Wil je geen deadlines missen voor jaarcontroles en accountantsverklaringen? Onze gekwalificeerde boekhouders helpen je graag!
Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor jou als e-commerce ondernemer.