Wat is een samenstellingsverklaring en wie mag deze afgeven?

Bedrijven en ondernemers krijgen gedurende het jaar een hoop financiële documentatie onder ogen. De samenstellingsverklaring is één van de meest voorkomende verklaringen die worden afgegeven door accountants en boekhouders. Op deze pagina leggen we onder andere uit wat een samenstellingsverklaring is, waarin deze verschilt van een controleverklaring en wat het doel is van een samenstellingsverklaring.

Wat is een samenstellingsverklaring?

Een samenstellingsverklaring is een accountantsverklaring die kan worden afgegeven door een accountant bij een door hem uitgevoerde samenstelling van een overzicht met historische financiële informatie over een bedrijf. Vaak is dit overzicht een jaarrekening, maar het kan ook een ander overzicht betreffen, zoals het verzekerd belang of een ontvangsten- en uitgavenoverzicht, zoals bijvoorbeeld een subsidieafrekening. 

Samenstellingsverklaring uitbesteden
Wat is een samenstellingsverklaring

Wat is het verschil tussen een samenstellingsverklaring en een controleverklaring?

Er is een groot verschil tussen een samenstellingsverklaring en controleverklaring, namelijk de mate van zekerheid. De accountant verklaart dat de jaarrekening waarheidsgetrouw is bij een controleverklaring. De belanghebbenden zijn er op deze manier zeker van dat de financiële situatie zoals in de jaarrekening naar voren komt juist is. Bij een samenstellingsverklaring echter wordt deze verklaring niet gegeven en is de belanghebbende niet 100% zeker ervan dat de jaarrekening de feitelijke financiële situatie weergeeft. Er wordt soms gekozen voor een tussenweg, namelijk de beoordelingsverklaring. De werkzaamheden zijn hierbij minder uitgebreid dan bij een controleverklaring, waardoor er slechts beperkte zekerheid is.

Wat staat er in een samenstellingsverklaring?

De precieze vorm van een samenstellingsverklaring hangt voor een groot deel af van de accountant of boekhouder die je inschakelt. Toch zijn er wel een aantal vaste zaken die terugkomen in iedere samenstellingsverklaring:

  1. De inhoud van de opdracht

  2. Een omschrijving van de organisatie en de core business

  3. Verantwoordelijkheden van het bestuur

  4. Verantwoordelijkheden van de accountant/boekhouder

  5. Accountant opereert onafhankelijk

  6. De verklaring is gebaseerd op de verkregen informatie van de organisatie

  7. Algemeen aanvaarde richtlijnen worden benoemd

Daarnaast staan algemene zaken zoals adresgegevens, datum van de verklaring, ondertekeningen etc. in de samenstellingsverklaring.

Wie mag een samenstellingsverklaring afgeven?

Mag een boekhouder een samenstellingsverklaring afgeven? Een gecertificeerde RA, AA-accountant of boekhouder die bij de samenstelling van de jaarrekening is betrokken heeft de bevoegdheid om een samenstellingsverklaring afgeven. De boekhouder moet hier wel voor gecertificeerd zijn. 

Wie is verantwoordelijk voor de inhoud van een samenstellingsverklaring?

Het bestuur van is en blijft verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de gegevens. De accountant stelt zijn verklaring samen op basis van de door het bestuur (van bijvoorbeeld de vennootschap, stichting of de maatschap) aangeleverde gegevens. 

Welke zekerheid biedt een samenstellingsverklaring?

Zoals eerder al kort werd benoemd geeft de samenstellingsverklaring geen zekerheid over de getrouwheid van het financiële overzicht. De accountant handelt professioneel op basis van de door u aangeleverde gegevens. Indien er meer zekerheid nodig is over de financiële gegevens van een bedrijf, dan is een beoordelingsverklaring of controleverklaring nodig.

Wat kost een samenstellingsverklaring voor jouw onderneming?

De kosten van een samenstellingsverklaring hangen vooral af van de ervaring en expertise van de betreffende boekhouder of accountant. Een accountant hanteert meestal een hoger uurtarief dan een boekhouder. Daarnaast zijn er nog een aantal andere factoren die van invloed zijn op de prijs van een samenstellingsverklaring. Een bedrijf met twee ton omzet betaalt niet zo veel voor een samenstellingsverklaring als een bedrijf dat twee miljoen omzet heeft. 

Over het algemeen kun je ervan uit gaan dat een BV circa € 1.000 moet reserveren voor een samenstellingsverklaring. Heb je een samenstellingsverklaring nodig? Om te besparen op de kosten is het verstandig om meerdere offertes van deskundige accountants aan te vragen. Hierdoor kun je beter vergelijken en weet je beter wat relatief duur of goedkoop is.

Samenstellingsverklaring accountant nodig?

Heb je een samenstellingsverklaring nodig voor je bedrijf? Kom in contact met een professionele boekhouder of accountant bij jou in de buurt die je helpt met de verklaring. Nadat je je aanvraag bij ons hebt ingediend zullen wij telefonisch contact met je opnemen om je aanvraag te bespreken. Vervolgens zullen maximaal drie boekhouders of accountants zichzelf bij je presenteren. Je kiest zelf of je al dan niet een samenwerking start met één van deze boekhouders of accountants.

Vandaag nog in contact komen met gecertificeerde accountants bij jou in de regio? (100% Vrijblijvend!)

Begin mijn aanvraag (100% vrijblijvend)

4,6
226 beoordelingen
Werkzaamheden
Bedrijfsvorm*
Beveiligde verbinding
Vraag gratis een offerte aan!

Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor jou als ondernemer.