Wat is een liquiditeitsbegroting en hoe stel ik deze op?

Bedrijven focussen nog te vaak alleen maar op de balans of winst- en verliesrekening naar de hoeveelheid winst die wordt gemaakt. Je wilt als onderneming juist vooruit kunnen kijken, zodat je weet of je de maandelijkse facturen en rekeningen kunt blijven betalen en of het bedrijf goed kan blijven draaien. Met een liquiditeitsbegroting kijk je vooruit naar de financiële status van je bedrijf en kun je direct zien wanneer het slim is om bijvoorbeeld investeringen te doen.

In dit artikel bespreken we wat een liquiditeitsbegroting is, waarom je deze nodig hebt en hoe je deze opstelt.

Wat is een liquiditeitsbegroting?

Met een liquiditeitsbegroting kun je het geld van je bedrijf volgen. Het is een overzicht waarin je de verwachte inkomsten en uitgaven per maand of kwartaal neerzet. Zo krijg je een beter inzicht de liquide middelen of liquiditeit van je onderneming en weet je of je op korte termijn kunt voldoen aan alle betalingsverplichtingen, zoals de huur, facturen en rekeningen. Werkgevers kunnen zelf de liquiditeit berekenen. Dit is namelijk de verhouding tussen het geld dat beschikbaar is en de verplichte betalingen. Het verschil hiertussen is een ‘liquiditeitsratio’.

Vaste boekhouder vinden
wat is liquiditeitsbegroting

Let op:
Let op:

het gaat bij een liquiditeitsbegroting enkel om de verwachte ontvangsten en uitgaven, niet om de (verwachte) opbrengsten en kosten.

Verschil liquiditeitsbegroting en exploitatiebegroting 

Een liquiditeitsbegroting toont de werkelijke inkomsten en uitgaven inclusief btw op ieder moment, terwijl een exploitatiebegroting de winst (omzet - kosten exclusief btw) van het jaar begroot. 

Waarom een liquiditeitsbegroting maken?

Het hebben van een liquiditeitsbegroting is onmisbaar voor ondernemingen die willen blijven groeien. Zoals we hierboven al aangaven geeft een liquiditeitsbegroting beter inzicht, zodat je weet of er voldoende geld beschikbaar is voor de verplichte betalingen. Je ziet bijvoorbeeld direct of je bedrijf in bepaalde maanden extra geld nodig heeft, zoals in mei tijdens het uitbetalen van vakantiegeld. Ook kun je tijdig bijsturen wanneer dit nodig is, bijvoorbeeld door een investering uit te stellen. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan. 

Wist je dat het hebben van een liquiditeitsbegroting vaak zelfs een voorwaarde is voor financiering? Denk bijvoorbeeld aan het afsluiten van een lening bij een bank. 

Liquiditeitsproblemen en faillissement

Als er onvoldoende liquide middelen beschikbaar zijn, dan kan dit grote risico's vormen voor je bedrijf. Als gevolg van liquiditeitsproblemen blijven facturen onbetaald en kan dit resulteren in het aanvragen van een faillissement. De oorzaak van een faillissement ligt minder vaak bij een gebrek aan omzet of marge, maar ligt vooral bij gebrek aan liquide middelen. Financieel overleven met een lage omzet of een negatief resultaat is mogelijk, zolang er geld (liquiditeit) is om verplichtingen te voldoen.

Hoe een liquiditeitsbegroting maken?

Voordat je begint aan het daadwerkelijk opstellen van de liquiditeitsbegroting, moet je eerst het budget voor het komende jaar bepalen. Zet hiervoor de verwachte omzet, kosten en resultaten op een rij. Kijk daarna wat dat voor je geldstromen betekent als het gaat om inkomsten en uitgaven. 

Stappenplan:

  1. Neem het beginsaldo op 1 januari van de zakelijke rekening als uitgangspunt;

  2. Tel de inkomsten bij het beginsaldo op en trek de uitgaven hier vanaf om het maandelijkse eindsaldo te berekenen;

  3. Bepaal of er aanpassingen nodig zijn om eventuele betalingsachterstanden te voorkomen.

Door iedere maand deze stappen te doorlopen kun je zien waar pieken (of dalen) in je liquiditeit zitten. Hoe kleiner de periode is waarover je de begroting maakt, hoe preciezer de informatie zal zijn die hieruit voortkomt.

Voorbeeld liquiditeitsbegroting

Hieronder vind je een uitgewerkt voorbeeld van een liquiditeitsbegroting van de KVK. Kies een startpunt, bijvoorbeeld 1 januari, en stel vast hoeveel geld er op dat moment op de rekening staat. Zet daaronder een lijstje van alle inkomsten (ontvangsten) en uitgaven.

voorbeeld van een liquiditeitsrekening

Tel vervolgens de inkomsten en uitgaven bij elkaar op en stel vast hoeveel geld er aan het einde van de maand op de rekening staat. Als je dit maandelijks herhaalt, neem dan het eindpunt van de vorige maand als startpunt voor de nieuwe maand. Op de onderste regel zie je hoeveel je in de min of in de plus staat.

voorbeeld van een liquiditeitsrekening

Overige tips voor je liquiditeitsbegroting

We hebben nog een paar laatste tips voor je liquiditeitsbegroting op een rijtje gezet:

  • In de begroting staan ook btw-afdrachten aan de Belastingdienst, net als de aflossingen aan financiers;

  • Heb je een webshop? Vergeet dan niet om ook retourzendingen mee te nemen in de begroting;

  • Specificeer de inkomende en uitgaande kasstromen zo goed mogelijk;

  • Houd rekening met de betaaltermijnen van klanten. Gemiddeld duurt het zo’n 45 dagen voordat iemand een factuur heeft betaald;

  • Let erop dat de bedragen inclusief btw zijn, terwijl de bedragen in de exploitatiebegroting juist exclusief btw worden getoond;

  • Houd rekening met vakantieperioden. Als je bedrijf sluit tijdens vakanties, dan heb je ook geen inkomsten. Dit geldt vooral voor zzp’ers;

  • Reken eens bepaalde scenario’s door die voor een verschuiving in de geldstromen zorgen, bijvoorbeeld als een deel van de omzet wegvalt terwijl de kosten blijven doorlopen;

  • Er zijn altijd betalingsverplichtingen die je niet kunt uitstellen tot later. Denk aan lonen van medewerkers of de huur van het kantoorpand.

Veelgestelde vragen (FAQ)

Wat is een liquiditeitsbegroting?

Een liquiditeitsbegroting is een financieel overzicht dat aangeeft hoeveel geld een bedrijf verwacht te ontvangen en uit te geven in een bepaalde periode, meestal een maand of een jaar. Het doel van een liquiditeitsbegroting is om de cashflow van een bedrijf te voorspellen en ervoor te zorgen dat er voldoende geld beschikbaar is om aan de lopende verplichtingen te voldoen.

Waarom is een liquiditeitsbegroting belangrijk?

Met een liquiditeitsbegroting kan je bedrijf de cashflow beheren en ervoor zorgen dat er voldoende geld beschikbaar is om aan de lopende verplichtingen te voldoen. Een goede liquiditeitsbegroting kan bedrijven ook helpen om potentiële cashflow-problemen te identificeren voordat ze zich voordoen, zodat ze tijdig kunnen worden aangepakt.

Wie gebruikt een liquiditeitsbegroting?

Een liquiditeitsbegroting wordt vooral gebruikt door bedrijven die hun cashflows willen beheren en er zeker van willen zijn dat ze aan hun financiële verplichtingen kunnen voldoen. Zowel kleine als grote ondernemingen maken gebruik van een liquiditeitsbegroting. 

Wat zijn de belangrijkste onderdelen van een liquiditeitsbegroting?

De belangrijkste onderdelen van een liquiditeitsbegroting zijn de verwachte inkomsten en uitgaven voor een bepaalde periode, de beschikbare kasreserves en de verwachte kasstroom. Andere belangrijke onderdelen van de begroting zijn onder meer de verwachte betalingstermijnen voor debiteuren en crediteuren, en eventuele verwachte kapitaalinvesteringen.

Hoe maak ik een liquiditeitsbegroting?

Om een liquiditeitsbegroting te maken, moet je eerst een overzicht van de verwachte inkomsten en uitgaven voor een bepaalde periode maken. Daarna moet je de beschikbare kasreserves en kasstroom berekenen. Dit kan bijvoorbeeld via speciale software voor cashflow-beheer. Tip: houd rekening met seizoensgebonden fluctuaties of onverwachte uitgaven.

Hoe vaak moet de liquiditeitsbegroting worden bijgewerkt?

Het wordt aanbevolen om een liquiditeitsbegroting maandelijks bij te werken, zodat je een actueel overzicht hebt van de cashflow van je bedrijf. Dit kan ook helpen om eventuele problemen met de cashflow tijdig te identificeren en aan te pakken.

Hoe kan een liquiditeitsbegroting worden gebruikt om mijn bedrijf te verbeteren?

Een liquiditeitsbegroting kan worden gebruikt om potentiële cashflow-problemen te identificeren en aan te pakken voordat ze zich voordoen.

Hulp bij boekhouding en administratie

Heb je de liquiditeitsbegroting gemaakt en wordt het tijd om de administratie te verwerken? Bespaar een hoop tijd en geld door een ervaren boekhouder in te huren. Door onderstaand formulier in te vullen kunnen we je koppelen aan maximaal drie experts bij jou in de regio. 

Begin mijn aanvraag

4,6
226 beoordelingen
Werkzaamheden
Bedrijfsvorm*
Bedrijfsleeftijd
Ben je ingeschreven bij de KVK?*
Beveiligde verbinding
Complexe boekhouding uitbesteden?

Vergelijk boekhouders. 100% vrijblijvend. Je zit nergens aan vast.