Top 5 beste planningstools voor accountants: efficiënte tijdsregistratie

4 minuten leestijd
Laatst bijgewerkt op 13-09-2023

Als accountant zijn het hebben van voldoende capaciteit en een goede planning twee van de grootste uitdagingen. Vaak vinden er nog last minute wijzigingen plaats en wordt de agenda zo vol mogelijk gepland. Om het hoofd boven water te kunnen houden is het belangrijk om gebruik te maken van efficiënte planningstools voor accounting. 

We bespreken in deze blog de vijf beste planningstools in accounting, lees snel verder en ontdek welke tool voor uw kantoor geschikt is.

Top 5 planningstool voor accountants

We bespreken hieronder de vijf beste tools voor efficiënte planning met ieder hun eigen voor- en nadelen:

  1. QicsMilestones
  2. Simplicate
  3. Shiftbase
  4. Gripp
  5. Exact Project Management

Planning software voor accountants

1. QicsMilestones

Met de vernieuwde functies van QicsMilestones kunt u een volledig overzicht houden van de planning en capaciteit. Deze geavanceerde planningstool is speciaal ontworpen voor accountants. Het biedt uitgebreide functionaliteit voor planning en integratie met andere boekhoudsystemen. Hoewel het krachtig is, kan de interface mogelijk wat minder gebruiksvriendelijk zijn en de prijs kan hoger zijn in vergelijking met andere tools.

Voordelen Nadelen
+ Integratie met andere boekhoudsystemen - Er zijn gebruiksvriendelijkere tools
+ Uitgebreide planningsfunctionaliteit - Hogere prijs

2. Simplicate

Simplicate is een gebruiksvriendelijke planningstool met een eenvoudig te begrijpen interface. Deze software biedt accountants de mogelijkheid om planningen bij te houden en facturering te beheren. Het kan echter een beperktere planningsfunctionaliteit hebben in vergelijking met andere tools.

Voordelen Nadelen
+ Gebruiksvriendelijke interface - Beperktere planningsfunctionaliteit
+ Optie om facturering bij te houden - Minder integratiemogelijkheden met kleinere boekhoudtools

3. Shiftbase

Shiftbase is een tool die eenvoudige planning- en roosterfuncties biedt. Een groot voordeel is dat de tool via een mobiele app is te gebruiken, waardoor accountants eenvoudig hun planning onderweg kunnen beheren. Hoewel het gebruiksvriendelijk is, kan het minder geavanceerde rapportagemogelijkheden hebben en mogelijk minder integratiemogelijkheden bieden.

Voordelen Nadelen
+ Geen opstartkosten - Minder rapportagemogelijkheden
+ Maandelijks opzegbaar - Minder integratiemogelijkheden

4. Gripp

Gripp is een tool met uitgebreide projectmanagementmogelijkheden die ook geschikt is voor accountants. Deze software biedt daarnaast functionaliteit voor tijdregistratie. Het kan echter meer inspanning kosten om de software onder de knie te krijgen. Ook heeft de software minder focus op specifieke accountantstaken.

Voordelen Nadelen
+ Uitgebreide planningsfunctionaliteit - Er zijn gebruiksvriendelijkere tools
+ Optie voor tijdregistratie - Minder focus op accountantspecifieke taken

5. Exact Project Management

Exact Project Management is een tool die specifiek is geïntegreerd met de Exact boekhoudsoftware. Het biedt functionaliteit voor planning en budgetbeheer. Hoewel het naadloos kan integreren met Exact, kan het mogelijk minder flexibiliteit bieden in planningsopties en een hogere prijs hebben in vergelijking met andere tools.

Voordelen Nadelen
+ Integratie met Exact boekhoudsoftware - Beperktere planningsfunctionaliteit
+ Optie om budgetten bij te houden - Hogere prijs

Natuurlijk wegen de verschillende voor- en nadelen anders per kantoor. Probeer altijd een gratis demo uit om te kijken of de software voldoet aan uw wensen en behoeften. Is er geen demo aanwezig? Neem dan direct contact op met de klantenservice van de betreffende tool en laat u verder adviseren. 

Aanvullende planning tips voor accountantskantoren

Naast het hebben van geschikte planningssoftware zijn er zelf ook nog een aantal dingen die u kunt doen om de capaciteit en planning te optimaliseren. We hebben een aantal tips voor u op een rijtje gezet. 

Plan uw agenda niet te vol 
Houd rekening met plotselinge wijzigingen of ad-hoc-werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden bij het plannen. Houd dus ruimte over voor flexibiliteit. Plan niet alleen de ‘werkuren’, maar plan ook de overleggen en vakanties in. Dit geeft een duidelijker totaaloverzicht voor de medewerkers.  

Plan niet te gedetailleerd 
Houd de planning niet te algemeen zodat u niet meer weer waar het precies over gaat, maar maak de planning ook zeker niet te gedetailleerd. Als u te veel details in de planning stopt, dan wordt het ingewikkeld om dit voortdurend bij te houden en de planning te onderhouden.  

Het is immers belangrijk dat u snel kunt inzien hoeveel uren uw medewerkers aan een klant of project besteden.  

Delegeer en werk samen 
Verdeel de taken en verantwoordelijkheden onder de medewerkers op basis van hun vaardigheden en expertise. Een goede communicatie en samenwerking binnen het team verhoogt bovendien de productiviteit.  

Extra tip: communiceer duidelijk, transparant en tijdig om verwachtingen te managen en mogelijke problemen te voorkomen.

Blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving 
Tot slot is het belangrijk om op de hoogte te blijven van veranderende regelgeving. Zorg ervoor dat uw team up-to-date is en alle benodigde training en bijscholing krijg om op de hoogte te blijven van de nieuwste wetten, regels en ontwikkelingen.

Op zoek naar extra klandizie voor uw kantoor?

Bent u zelf een boekhouder of accountant en wilt u zich aansluiten bij ons landelijke netwerk? Wij krijgen dagelijks tientallen aanvragen van ondernemers in heel Nederland. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken en krijg een vrijblijvende rondleiding door ons partnerportaal. 

Begin mijn aanvraag (100% vrijblijvend)

4,6
130 beoordelingen
Werkzaamheden
Bedrijfsvorm*
Bedrijfsleeftijd
Beveiligde verbinding
Vraag gratis een offerte aan!

Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor jou als ondernemer.