Wil je zelf boekhouden voor je eenmanszaak of dit toch liever uitbesteden? Dit is wat veel zzp’ers zich afvragen. Tegenwoordig is het eenvoudig om zelf boekhouding te doen via slimme software en handige apps (Exact Online, Yuki, Unit 4, Twinfield, etc.). Het verwerken van bonnetjes en facturen gaat eenvoudig. Door automatisering van de administratie kun je kosten besparen en efficiënt te werk gaan. Toch brengt digitaal boekhouden risico’s met zich mee. In dit artikel bespreken we met welke werkzaamheden je te maken krijgt als je zelf gaat boekhouden en gaan we in op de voor- en nadelen van digitaal boekhouden voor je eenmanszaak.
Op deze pagina:
Kortom, zelf digitaal boekhouding doen kan voor een wat meer ervaren ondernemer praktisch werken, maar brengt verschillende risico’s met zich mee als je weinig tot geen ervaring met administratie en boekhouden hebt. Ben je op zoek naar een professionele financial die jou adviseert en waarmee je kunt sparren over je onderneming? Wij hebben de geschikte partner voor jou! Lees ook waar je op moet letten bij het vinden van een goede boekhouder.
Facturen opstellen
Zodra werkzaamheden zijn afgerond of een voorschot in rekening wordt gebracht moet je daarvoor een factuur maken. Je gebruikt een sjabloon waarop de bedragen of uren worden ingevuld. Je stuurt de factuur vervolgens naar de klant. Vaak hebben ondernemers een boekhouder in dienst die dit uitvoert, maar er zijn ook genoeg online factureringsprogramma’s waarmee je eenvoudig facturen kunt opstellen.
Administratie bijhouden
Om administratie goed bij te blijven houden is het van belang dat je geordend bent en niet zomaar alle bonnetjes en facturen ergens in een lade mikt. Als je niet gestructureerd je administratie bijhoudt, dan raden we aan om de gehele boekhouding uit te besteden aan een professionele boekhouder.
Btw-aangifte doen
Als je een kleine onderneming hebt en weinig facturen verstuurt dan kun je dit eenvoudig zelf verzorgen. Je hoeft alleen te controleren hoeveel btw je hebt ontvangen en hoeveel je heb betaald. De betaalde btw trek je af van de ontvangen btw, zo weet je hoeveel omzetbelasting je nog moet betalen of terugkrijgt. Echter, als je onderneming groeit en je maandelijks of per kwartaal btw-aangifte opstelt, dan is het fijn om een boekhouder in dienst te nemen. Een boekhouder geeft je een seintje als het tijd is om btw-aangifte te doen. Bovendien kan hij of zij controleren of je btw-aangifte klopt.
Balans en winst- en verliesrekening opstellen
Aan het einde van het jaar stel je de balans, winst- en verliesrekening op. Uit alle financiële transacties kun je opmaken hoeveel winst of verlies je hebt gemaakt in het afgelopen jaar.
Jaarrekening opstellen
Een jaarrekening wordt opgesteld aan het einde van het jaar. Dit is echter niet verplicht voor een eenmanszaak, maar wel erg handig om inzicht te hebben en houden in de financiële situatie van je bedrijf.
Aangifte inkomstenbelasting
De inkomstenbelasting is voor veel zzp’ers iets ingewikkelder. De regels en wetten t.a.v. de inkomstenbelasting veranderen continu. Ieder jaar dien je alle stukken aan te leveren. Profiteer als startende ondernemer van de startersaftrek en zelfstandigenaftrek en vraag indien de omstandigheden ongunstig zijn om de aangifte tijdig af te ronden uitstel aan. Krijg je de kriebels van de inkomstenbelasting? Dan kun je dit beter overlaten aan een ervaren boekhouder.
Wat zijn de voordelen van digitaal boekhouden?
Het grootste voordeel van digitaal boekhouden is dat het efficiënter werkt dan traditioneel boekhouden op papier, waardoor je tijd en kosten bespaart. Gegevens worden sneller en makkelijker verwerkt. Bovendien wordt de kans op (menselijke) fouten verkleind, omdat de gegevens niet langer handmatig hoeven te worden ingevoerd.
Welke boekhoudprogramma kan ik gebruiken voor digitaal boekhouden?
Er zijn vanallerlei soorten softwarepakketten beschikbaar voor digitaal boekhouden, zoals Exact, Twinfield en e-Boekhouden. Welk zzp boekhoudprogramma het meest geschikt is voor jouw onderneming hangt af van jouw specifieke wensen en behoeften.
Moet ik als ondernemer zelf mijn boekhouding doen of kan ik het uitbesteden?
Het hangt af van je eigen kennis en ervaring op het gebied van boekhouden, plus de tijd die je extra hebt om de boekhouding bij te houden wat de beste keuze voor jou is. Over het algemeen wordt er wel altijd geadviseerd om een professionele boekhouder of accountant in de arm te nemen, omdat hij of zij je kan adviseren en de boekhouding foutloos en op tijd uitvoert.
Is digitaal boekhouden veilig?
Digitaal boekhouden is over het algemeen veilig, mits je gebruik maakt van betrouwbare software en de juiste beveiligingsmaatregelen treft. Zo is het belangrijk om sterke wachtwoorden te gebruiken en om regelmatig een back-up te maken van je gegevens.
Moet ik mijn facturen en bonnetjes bewaren als ik digitaal boekhoud?
Je bent verplicht om facturen en bonnetjes minimaal zeven jaar te bewaren. Dit geldt zowel voor digitale als papieren versies.
Kan ik met digitaal boekhouden ook mijn belastingaangifte doen?
Met behulp van de juiste software kun je zelf de belastingaangifte doen. Dit bespaart je een hoop tijd en zorgt voor minder fouten.
Kan ik met digitaal boekhouden ook mijn voorraadbeheer bijhouden?
Ja, veel softwarepakketten bieden ook mogelijkheden voor voorraadbeheer. Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld een webshop hebt en de voorraad bij wilt houden.
Kan ik mijn digitale boekhouding delen met mijn boekhouder of accountant?
De meeste softwarepakketten bieden de mogelijkheid om de digitale boekhouding te delen met je boekhouder of accountant. Zo kunnen zij meekijken en je beter adviseren over bijvoorbeeld belastingaangiftes en jaarrekeningen.
100% kosteloos en vrijblijvend voor jou als ondernemer.