Een concurrentieanalyse maken voor je ondernemingsplan? Dat doe je zo

8 minuten leestijd
Laatst bijgewerkt op 19-02-2024

Iedere (startende) ondernemer krijgt te maken met het opstellen van een concurrentieanalyse. Een concurrentieanalyse maakt deel uit van je ondernemingsplan en geeft je inzicht waar je USP’s liggen ten opzichte van de concurrentie. Daarnaast ontdek je welke interessante kansen of risico’s er zijn, zodat je hier goed op kunt inspelen. In het kort geeft een concurrentieanalyse waardevolle inzichten voor (startende) ondernemers over hoe hun toekomstige onderneming eruit moet zien. We leggen je graag uit wat een concurrentieanalyse precies is, hoe je deze opstelt en hoe wij je hiermee kunnen helpen. 

Op deze pagina:

 

Wat is een concurrentieanalyse voor ondernemers?

In een concurrentieanalyse analyseert je je bedrijf vanuit het perspectief van de belangrijkste concurrenten in de markt. Wie zijn je grootste concurrenten? Waar liggen hun sterke en zwakke punten? En hoe komt dit overeen met de sterke en zwakke punten in jouw onderneming? En hoe zit het met de mogelijke risico’s en kansen? Dit zijn allemaal zaken die terugkomen in een concurrentieanalyse. Op basis van al deze informatie kun je de kwaliteit van je eigen onderneming verbeteren. Als startende ondernemer is het belangrijk om een concurrentieanalyse uit te voeren, om zo de gevestigde concurrentie telkens een stap voor te blijven. 

 

Waarom een concurrentieanalyse opstellen?

Als je een concurrentieanalyse uitvoert leert je de markt waarin je actief bent en je concurrenten beter kennen. Dit helpt je onderneming om goed geïnformeerd te blijven over actuele marktontwikkelingen en om hier snel op in te kunnen spelen. In de finance wereld zijn er continu veranderingen aan de gang, wat het uitvoeren van een marktanalyse erg belangrijk maakt. Hiermee kun je een nieuwe bedrijfsstrategie bepalen of je huidige plan bijsturen om nog beter te presteren. Een concurrentieanalyse is kortom dus een ideaal middel om een strategie te bepalen waarmee je je kunt onderscheiden van de concurrent.

 

Hoe stel ik een concurrentieanalyse op?

In een goede concurrentieanalyse, die deel uitmaakt van je bedrijfsplan, wordt er in ieder geval aandacht besteed aan specifieke kenmerken van je dienst en aan die van je grootste concurrentie. Door dit te achterhalen kun je met meer succes ondernemen en stimuleer je je eigen creativiteit. We leggen je in vijf stappen uit hoe je een goede concurrentieanalyse opstelt. 

Stap 1: breng je grootste concurrenten in kaart

Voordat je de concurrentieanalyse daadwerkelijk gaat uitvoeren moet je natuurlijk weten wie je grootste concurrenten zijn. Er zijn directe en indirecte concurrenten, we beginnen met een toelichting van directe concurrenten. Directe concurrenten zijn de bedrijven die dezelfde diensten aanbieden aan waarschijnlijk dezelfde doelgroep en hierin uitblinken. Ook aanbieders van soortgelijke diensten kunnen je concurrent zijn, dit zijn indirecte concurrenten. Indirecte concurrenten kunnen ook in een regio zijn gevestigd waar je bedrijf nog niet actief is. Als startend bedrijf zijn vooral de directe concurrenten belangrijk.

Neem als uitgangspunt de drie tot vijf grootste concurrenten in plaats van tientallen concurrenten te analyseren. Door zich te beperken tot een select groepje krijg je uiteindelijk een scherpere analyse en zul je sneller geneigd zijn om dieper in te duiken op de concurrent. Maar hoe vind je de grootste concurrenten? Controleer eens op Google Maps wie soortgelijke diensten aanbiedt. Zo zie je direct welke concurrenten in de buurt van je vestiging zitten. Of voer je type dienst in Google in en kijk welke bedrijven bovenaan verschijnen. 




Concurrentieanalyse

Tip: vraag bedrijfsgegevens op uit het Handelsregister en onderzoek je branche. Zo kun je naar trends en ontwikkelingen kijken.

Stap 2: neem je eigen onderneming onder de loep

Om je onderneming goed te kunnen vergelijken met de concurrentie is het van belang dat je ook je eigen bedrijf helder voor ogen hebt. Pak je ondernemersplan erbij en bekijk wie je doelgroep is, welke diensten je aanbiedt, welk probleem voor de doelgroep je daarmee oplost en waarin je je onderscheidt van de concurrenten. Zet je USP’s duidelijk op een rijtje, of denk eens goed na over mogelijke USP’s indien deze nog afwezig zijn.

Vragen die je kunt beantwoorden bij dit onderdeel zijn:

  • Welke diensten bied ik aan?
  • Wat zijn onze USP’s?
  • Zijn de diensten van hoge of lage kwaliteit?
  • Als je al reviews hebt verzameld, controleer deze dan ook. Hier kun je vaak de kwaliteit uit afleiden vanuit het oogpunt van je doelgroep.
  • Wat zijn de voor- en nadelen van onze diensten?

Stap 3: verzamel informatie van de belangrijkste elementen

Om de concurrentiematrix in stap 4 te kunnen invullen ga je eerst kijken naar een aantal belangrijke factoren van je onderneming en van de concurrent. De belangrijkste elementen in een concurrentieanalyse voor een ondernemingsplan zijn vaak gebaseerd op de vier P’s: product, prijs, plaats en promotie. Ook personeel wordt steeds vaker hierin meegenomen. Wij hebben hieronder een aantal van de belangrijkste elementen opgesomd die meestal terugkomen in een concurrentieanalyse.

  1. Prijs
    Eén van de belangrijkste elementen voor een klant om al dan niet voor je dienst te kiezen is de prijs. Wat is de prijsstelling van je diensten? En die van de concurrent? Geeft de concurrent prijskortingen, gebruiken ze spaar- of loyaliteitsacties? Als blijkt dat je prijs duurder is dan die van de concurrent, ga dan ook na of deze prijs gerechtvaardigd is. Voor extra service of kwaliteit zijn mensen sneller geneigd om extra te betalen.
  2. Online marketing
    Tegenwoordig is het vanzelfsprekend om ook online goed vindbaar te zijn. Wie niet meeverandert met de digitalisering staat vanzelf al met 1-0 achter. Daarom is het ook belangrijk om te kijken hoe goed je onderneming, en die van je concurrenten, scoren op online marketing gebied. Benje bijvoorbeeld vindbaar in Google Maps? Of komt je bedrijf omhoog bij de belangrijkste zoekresultaten die gerelateerd zijn aan je type diensten? Kijk ook in hoeverre de concurrent gebruikt maakt van social media. Zijn ze actief, of is er al een half jaar niets meer geplaatst? Dit zijn allemaal zaken die van invloed zijn op de online marketing van een onderneming.
  3. Locatie
    Waar zijn je diensten te koop? En in hoeverre sluit dit aan bij de wensen van de klant? Laat de website en het fysieke kantoor goed op elkaar aansluiten. Update je Google Mijn Bedrijf account met de juiste gegevens, waaronder de locatie en openingstijden. Denk er ook over na om online eenvoudig een afspraak of aankoop te kunnen maken. Niet iedereen kan naar je fysieke kantoor komen.
  4. Service en klantcontact
    In dit onderdeel analyseer je het klantcontact van je onderneming. Maak je bijvoorbeeld gebruik van online- en offline klantenservice? Reageer je snel op berichten? Via welk kanaal krijg je de meeste vragen of terugkoppeling van klanten? Hoe klantvriendelijk is het personeel? Dit zijn allemaal vragen die helpen om inzichtelijk te krijgen hoe je service en klantcontact eruit zien. Kijk ook eens naar de gebruiksvriendelijkheid van de website: is de website overzichtelijk? Kunnen mensen op een eenvoudige manier contact opnemen?
  5. Bekendheid
    Is je onderneming al bekend bij je doelgroep? Of moet je de naamsbekendheid nog vergroten. Als dit laatste het geval is, kijk dan eens hoe je je marketingactiviteiten kunt aanscherpen voor meer zichtbaarheid. Bereik je doelgroep via de juiste marketingkanalen. Als je een zakelijke dienstverlening hebt, is het logischer om via Google Ads of LinkedIn te adverteren dan via een ander platform zoals Instagram of Facebook.

Stap 4: maak een concurrentiematrix

In de concurrentiematrix ga je verbanden leggen tussen verschillende factoren die voor uw onderneming belangrijk zijn. Deze factoren kun je in een tabel plaatsen, waarmee je inzicht krijgt in de sterke en zwakke punten van je bedrijf en je concurrenten. Hieronder hebben we een voorbeeld uitgewerkt van een mogelijke concurrentiematrix.

  Concurrent A Concurrent B Concurent C Je onderneming
Prijs ++ - -- ++
Online marketing + ++ ++ -
Locatie -- -- - ++
Service/klantcontact - ++ - +
Bekendheid ++ - ++ +

De plusjes en minnetjes geven aan hoe hoog of laag er op een bepaald onderdeel wordt gescoord. Hierbij zijn twee plusjes het positiefst en twee minnetjes een negatief resultaat. In dit voorbeeld scoort je onderneming bijvoorbeeld hoog op 'prijs' ten opzichte van concurrenten B en C, maar scoort concurrent A weer beter op de vlakken 'online marketing' en 'bekendheid'. 

Stap 5: trek conclusies en breng verbeterpunten in kaart

Als je alle resultaten in de concurrentiematrix hebt verwerkt is het tijd om de data te analyseren. Beschrijf je concurrenten per onderzocht element. Kijk daarna in kaart wat je opviel tijdens het formuleren van de bevindingen. Is er een achterstand zichtbaar? Of is je organisatie juist een voorloper? Aan de hand van de conclusie kun je verbeterpunten achterhalen. Waar valt bijvoorbeeld meer winst te behalen voor je bedrijf? Is je organisatie onderscheidend genoeg? Het advies wat uit deze analyse voorkomt kan leiden tot een geheel nieuw ondernemingsplan, andere bedrijfsstrategie of bijvoorbeeld een ander communicatiebeleid. 

Concurrentieanalyse

Verbeterpunten implementeren

Als je helder hebt welke verbeterpunten er voor je bedrijf zijn kun je deze bespreken met het management en je medewerkers. Samen zetten jullie de verbeterpunten om in concrete actiepunten. Rangschik vervolgens de actiepunten naar prioriteit en kijk vooral naar welke punten op korte termijn voor meer winst kunnen zorgen. Schrijf op wat je op de korte termijn kunt realiseren en welke zaken minder veel prioriteit hebben.

Tip: je concurrenten zullen je organisatie ook regelmatig onder de loep nemen. Aan de hand daarvan verbeteren zij hun onderneming. Een concurrentieonderzoek is dus zeker niet iets eenmaligs, maar moet regelmatig opnieuw worden gedaan om de concurrent voor te blijven.

Volledige boekhouding uitbesteden?

Wij begrijpen dat je geen zin of tijd hebt om naast het ondernemen nog de boekhouding te moeten voeren. Helaas is het voeren van de boekhouding een verplicht onderdeel en mag dit bij geen enkel bedrijf in Nederland ontbreken. Merk je dat je bedrijf groeit en de boekhouding in complexiteit toeneemt? Start dan gratis en vrijblijvend een aanvraag via het formulier en dan brengen wij je in contact met maximaal drie verschillende kantoren bij jou in de regio. Je kiest zelf met welke boekhouder of accountant je de samenwerking wilt starten. 

Vul onderstaand aanvraagformulier in en wij zullen zo snel mogelijk telefonisch contact met je opnemen. 👇

Begin mijn aanvraag (100% vrijblijvend)

4,6
130 beoordelingen
Werkzaamheden
Bedrijfsvorm*
Bedrijfsleeftijd
Beveiligde verbinding
Vraag gratis een offerte aan!

Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor jou als ondernemer.