Belastingaangifte, inkomstenbelasting en omzetbelasting. Elke ondernemer kent het wel. Is het niet voor jezelf dan is het wel voor je grote vriend de Belastingdienst. Ontkomen doe je er als ZZP'er niet aan, maar je kunt het wel zo slim mogelijk aanpakken. Lees in deze blog als over belastingaangifte voor zzp'ers.
Ben je een ZZP'er? Dan zul je inkomstenbelasting moeten betalen. Hoeveel inkomstenbelasting je precies betaalt, hangt van verschillende factoren af. Er is wel een soort standaardformule die je kunt aanhouden waarbij je een idee krijgt van de inkomstenbelasting die je gaat betalen. Het uitgangspunt bij deze formule is dat je een eenmanszaak bezit als ZZP'er, dus geen BV. Zie onderstaande tabel.
Winst | Inkomstenbelasting | % |
---|---|---|
10.000 euro | 150 euro | 1,5% |
20.000 euro | 650 euro | 3,25% |
30.000 euro | 1.800 euro | 6% |
40.000 euro | 5.700 euro | 14,25% |
50.000 euro | 10.000 euro | 20% |
75.000 euro | 21.000 euro | 28% |
100.000 euro | 31.000 euro | 31% |
Hoeveel je daadwerkelijk zult betalen hangt ook samen met andere factoren zoals heffingskortingen, aftrekposten en je winst. Hierdoor kunnen de kosten afwijken van de prijzen in de bovenstaande tabel. Lees hier meer over fiscale verplichtingen en aftrekposten voor eenmanszaken/ZZP'ers.
De administratie vormt de basis van je belastingaangiften. Indien je administratie niet volledig is, niet binnen een redelijk termijn te controleren is of als je hem niet lang genoeg hebt bewaard kan dat flinke boetes van de Belastingdienst tot gevolg hebben. Daarnaast geeft het een overzichtelijk inzicht hoe je bedrijf er op dit moment voorstaat.
De hoofdvraag bij administraties van ZZP’ers is vaak: “Wil ik het zelf doen of besteed ik het liever uit?” Beide vormen hebben voordelen, maar zeker ook nadelen. In deze blog worden de voordelen en nadelen op een rijtje gezet.
Het grootste voordeel van de administratie zelf doen is het feit dat de administratie zelf doen geen geld kost, los van de werkuren die je erin steekt. Dit is dan gelijk ook weer het grootste nadeel. Een administratie bijhouden kost veel tijd. Daarnaast kunnen er door gebrek aan kennis fouten gemaakt worden waardoor de boekhouding al snel een rommeltje wordt. Tevens is de kans aanwezig dat je als onervaren boekhouder verschillende fiscale aftrekposten over het hoofd ziet waardoor je uiteindelijk te veel betaalt.
Vanuit onze expertise is het zelf voeren van de administratie aan te raden als er minder dan €7500,- omzet per jaar gedraaid wordt. Hoe groter het bedrijf, des te meer administratie en hoe meer tijd erin geïnvesteerd moet worden.
De administratie uitbesteden heeft daarnaast ook een aantal voordelen:
Je kunt je richten op je corebusiness en hoeft niet meer om te kijken naar de financiële administratie;
Zeker van fiscale voordelen en een 100% kloppende administratie.
Een nadeel van uitbesteden is het gegeven dat een boekhouder geld kost. Echter, verdient een boekhouder zichzelf terug doordat je zelf tijd kunt besparen:
Je hoeft minder tijd te investeren in de boekhouding en veranderingen in belastingregels;
Je hoeft zelf geen jaar- en kwartaal overzichten en aangiftes meer te maken;
Een boekhouder werkt veel sneller en efficiënter dan jezelf;
Je verdient meer aan klanten en productverbetering dan de kosten die je bespaart aan een accountant.
De kosten voor een boekhouder verschillen heel erg. Aan de hand van de werkzaamheden die de boekhouder moet verrichten maakt hij/zij veelal een vaste prijs. De gemiddelde kosten voor een boekhouder voor ZZP’ers ligt tussen de €600 en €1600 euro per jaar.
Vraag hieronder vrijblijvend offertes van verschillende boekhouders aan en vergelijk prijzen van verschillende boekhouder in je regio! ð
Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor jou als ondernemer.