Wat zijn aanloopkosten voor starters en welke zijn aftrekbaar?

Ga je binnenkort een bedrijf starten of heb je kortgeleden een bedrijf gestart? Kijk dan eens goed naar de aanloopkosten die je als startende ondernemer maakt. Waarschijnlijk zijn er verschillende kosten die je bij de Belastingdienst kunt aftrekken. Lees hier wat aanloopkosten zijn, welke aanloopkosten aftrekbaar zijn en hoe je deze boekt.

Wat zijn aanloopkosten?

Aanloopkosten zijn de kosten die je maakt bij het starten van je onderneming voordat je je officieel bij de Kamer van Koophandel hebt ingeschreven. Je onderneming is nog in de startfase en is nog niet volledig ontwikkeld, maar er komen toch al kosten kijken bij het opzetten van de onderneming. Aanloopkosten zijn bovendien alleen kosten vanuit een zakelijk oogpunt, dus een nieuwe bureaustoel voor je thuiskantoor telt in dit geval niet mee. Bekijk hieronder wat enkele voorbeelden van aanloopkosten zijn. 

Boekhouding starter uitbesteden
aanloopkosten starter

Aanloopkosten starter voorbeelden

Denk bij aanloopkosten aan de volgende zaken: 

  • Zakelijke lunch of diner;

  • Kosten voor het verkennen van de markt;

  • Telefoonkosten van zakelijke belletjes;

  • Reiskosten en kilometerdeclaraties;

  • Ingewonnen adviezen;

  • Kosten voor je website zoals webhosting;

  • Studiekosten zoals cursussen;

  • Boeken.

Let op:
Let op:

deze kosten moet je kunnen aantonen (met facturen, urenregistratie en een kilometeradministratie).

Je kunt aanloopkosten die je maakt in de vijf jaren voorafgaand de officiële inschrijving bij de KvK ook in aftrek brengen. Als je bijvoorbeeld in 2025 bent gestart, dan mag je de zakelijke aanloopkosten vanaf 1 januari 2020 in aftrek brengen. Het is ook mogelijk dat je voor de inkomstenbelasting met terugwerkende kracht alsnog gebruik kunt maken van regelingen voor zelfstandige ondernemers. Meer hierover later in dit artikel. 

Btw op aanloopkosten

Naast de aftrekbare kosten kan ook de btw op de facturen worden verrekend. Sta je bij de Belastingdienst ingeschreven als ondernemen voor de inkomstenbelasting? Dan kun je de btw-bedragen van de facturen aangeven als voorbelasting, waarmee je de betaalde btw terugvraagt. De Belastingdienst vindt dat er sprake is van een onderneming voor de inkomstenbelasting als je verwacht winst te halen met je diensten en deelneemt aan het economische verkeer (met andere woorden de concurrentie aangaat met andere bedrijven). 

Tip:

verwerk je aanloopkosten direct in de eerste btw-periode, zodat je de btw zo snel mogelijk terug ontvangt.

Welke aanloopkosten zijn niet aftrekbaar als starter?

Zolang je het verband tussen de kosten en je bedrijf kunt aantonen, zijn zakelijke kosten aftrekbaar. Alle privékosten zijn dus niet aftrekbaar. Er zijn wel enkele uitzonderingen hierop, zoals het voeren van zakelijke gesprekken met je privésmartphone. Andere voorbeelden van niet-aftrekbare kosten zijn apparatuur, geldboetes of kleding wat niet tot de werkkleding behoort. 

Beperkt aftrekbare kosten 

Er zijn bepaalde kosten als startende zzp’er die slechts beperkt aftrekbaar zijn. Dit zijn de kosten die je als ondernemer maakt, maar die niet in zijn geheel van de winst mogen worden afgetrokken. Vaak betreft dit ‘gemengde kosten’, ofwel de kosten die zowel zakelijke als privé-componenten bevatten. De kosten zijn beperkt aftrekbaar omdat slechts het deel met de zakelijke kosten mag worden afgetrokken. Voorbeelden van beperkt aftrekbare kosten zijn excursies of verhuiskosten. 

Tip:

laat je helpen door een ervaren boekhouder. Een professionele boekhouder weet precies welke kosten wel, niet of beperkt aftrekbaar zijn.

Hoe boek ik aanloopkosten?

Om überhaupt te kunnen bepalen welke kosten je mag aftrekken, is het belangrijk om een goede boekhouding bij te houden. Je kunt de aanloopkosten eenvoudig in je boekhouding verwerken via een online boekhoudprogramma voor zzp’ers. Het verschilt per boekhoudprogramma hoe je de aanloopkosten moet boeken. Houd tot slot rekening met de bewaarplicht van 7 jaar, de Belastingdienst mag je boekhouding namelijk altijd bij je opvragen om te controleren. 

Bedrijfsmiddelen 

Heb je iets aangeschaft dat minimaal €450,- (excl. btw) kost en dat je zelf langer dan een jaar gaat gebruiken in je onderneming, dan is dit een bedrijfsmiddel. Maak voor bedrijfsmiddelen apart een bedrijfsmiddelen boeking.

Boekhouding zzp uitbesteden

Wil je liever de boekhouding uitbesteden, zodat je een hoop tijd kunt besparen en zeker weet dat alles goed wordt ingevuld? Dan is het belangrijk dat je een geschikte boekhouder of accountant vindt die bij jou en je bedrijf past.

Wij helpen je graag bij het vinden van de juiste partner! Vul onderstaand formulier in en kom gratis en vrijblijvend in contact met maximaal 3 boekhouders of accountants bij je in de buurt. Wij nemen binnen 24 uur contact met je op om je aanvraag telefonisch te bespreken. 

Begin mijn aanvraag (100% vrijblijvend)

4,6
226 beoordelingen
Werkzaamheden
Bedrijfsvorm*
Bedrijfsleeftijd
Heb je al een boekhouder?
Ben je ingeschreven bij de KVK?*
Beveiligde verbinding
Hulp nodig bij boekhouding?

Vergelijk gratis verschillende kantoren. Je zit nergens aan vast.