In de transport- en logistiek branche veranderen de wet- en regelgeving continu. De logistiek sector is een lastige markt kijkend naar het chronisch personeelstekort en de tarievendruk. Onze boekhouders hebben al ervaring opgedaan in de logistiek en zijn op de hoogte van het laatste nieuws in de logistieke sector. Hierdoor kunnen de boekhouders in ons netwerk je gerichte adviezen geven.
Wij helpen zowel kleine als (middel)grote transportondernemingen en verzorgen graag je administratie en belastingzaken. De boekhouders in ons netwerk weten als geen ander waar fiscale en subsidiekansen liggen. Lees hieronder meer over boekhouding in de logistiek en wat wij daarin voor je kunnen betekenen.
Boekhouders verschillen sterk in service en kwaliteit. In ons landelijk netwerk zijn alleen de beste boekhouders toegelaten met jarenlange ervaring in hun vak. Daarnaast hebben we boekhouders beschikbaar die gespecialiseerd zijn in verschillende sectoren. Vind eenvoudig een boekhouder die veel ervaring heeft in de (internationale) logistiek en transport.
Toepasbare oplossingen voor overnames, de krappe arbeidsmarkt, personeelstekorten en de tarievendruk. Een expert die weet waar je het over hebt werkt wel zo prettig, huur daarom een boekhouder voor transport in bij Boekhouders.nl om zeker te zijn van de juiste kwaliteit en service.
Als transportondernemer is het belangrijk om een helder inzicht te hebben in de actuele financiële situatie. Door de tarievendruk en het continu personeelstekort in de sector is er een actueel inzicht vereist om snel juiste beslissingen te kunnen nemen. Een nauwkeurige boekhouding is volgens de wet verplicht en geeft je meer inzicht in de financiële gezondheid van je transportonderneming. Onze boekhouders houden graag je administratie en boekhouding bij op een overzichtelijke en gestructureerde manier. Zo kan de boekhouder je altijd op zaken wijzen die aandacht nodig hebben en ben je op tijd op de hoogte als er moet worden bijgestuurd.
Over alle transacties wordt btw berekend, daar is de Belastingdienst geïnteresseerd in. Het verschil tussen de inkomende en de uitgaande btw is wat je uiteindelijk moet afdragen, of terugkrijgt, van de Belastingdienst via je btw-aangifte. Voor internationale transportondernemers is het lastig om bij te benen met de warboel van belastingregels. Denk aan aparte btw-regelingen bij het importeren van goederen, het nadenken over arbeidsrechten voor internationale medewerkers en hoe loonadministratie moet worden gevoerd. Onze boekhouders weten hoe je fiscaal voordeel kunt behalen en houden graag je volledige boekhouding bij. Als je je boekhouding goed bijhoudt, dan heb je ieder kwartaal met slechts een paar klikken inzicht in de hoeveelheid btw die je moet betalen of terugkrijgt van de Belastingdienst.
De NIWO is de vergunningverlener voor het Nederlandse wegtransport. Een transportvergunning is verplicht als je actief bent in het beroepsvervoer. Voor het aanvragen van de NIWO-transportvergunning moet je voldoen aan de volgende voorwaarden:
Je onderneming staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel;
Je moet een verklaring over gedrag (VOG) kunnen voorleggen;
Je hebt een aantoonbaar vakdiploma om de vakbekwaamheid te kunnen aantonen. Een kopie van vakbekwaamheidsdiploma moet kunnen worden voorgelegd;
Je onderneming is kredietwaardig: er zijn voldoende financiële middelen aanwezig. Gaat het om één voertuig? Dan dient het eigen vermogen minstens €9.000,- te bedragen. Bij ieder extra voertuig dient het eigen vermogen te worden verhoogd met €5.000,-.
De NIWO-vergunning is vijf jaar geldig en kan worden verlengd indien men nog steeds aan de voorwaarden voldoet. Onze boekhouders hebben daarnaast kennis over de andere vergunningen voor transporteurs. Denk aan de ritmachtiging, de VIHB-registratie en de CEMT-vergunning.
Er zijn ontzettend veel subsidieregelingen voor transport en logistiek. Wij begrijpen dat het als ondernemer lastig is om een weg te vinden hierin en dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Onze boekhouders volgen de subsidieregelingen op de voet en adviseren je graag. De bekendste regelingen waar je als transportondernemer mee te maken krijgt zijn de Energie-investeringsaftrek (EIA) en de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Wij hebben al veel ondernemers geholpen met hun aanvraag. Start via het formulier onderaan deze pagina gratis en vrijblijvend je aanvraag en ontvang tot drie offertes van ervaren transportboekhouders bij jou in de buurt.
De populairste zzp’er beroepen in de transport en logistiek zijn vrachtwagenchauffeur, logistiek manager, taxichauffeur, directiechauffeur en verkeersleider. De meeste mensen die als zzp’er in de transport en logistiek branche starten gaan aan de slag als eigen rijder (koerier, vrachtwagenchauffeur, taxichauffeur, etc.).
Een eigen rijder hoeft niet een eigen voertuig te bezitten, ook inhuur telt. De concurrentie binnen deze branche is ontzettend groot en ook de investeringskosten kunnen flink oplopen. Laat je je daarom goed informeren over de mogelijkheden door een professionele boekhouder.
Wil je zzp'er worden in transport? Eigen baas zijn en achter het stuur kruipen van je eigen (vracht)wagen? Er zijn steeds meer chauffeurs die een eigen carrière kiezen in plaats van een arbeidscontract bij een werkgever. Om zelfstandig chauffeur, ook wel ‘eigen rijder’, te worden moet je aan verschillende voorwaarden voldoen. Zo is het vereist om een vakdiploma te hebben. Het vakdiploma voor eigen rijder bestaat uit zes examens, afgenomen door de divisie CCV van het CBR.
Daarnaast dien je minimaal één vrachtauto tot je beschikking te hebben en moet je een verklaring van betrouwbaarheid hebben. Dit kan middels een VOG worden aangetoond. Ook is een minimaal vastgesteld vermogen van belang om aan de eisen voor kredietwaardigheid te voldoen. Tot slot is een geldig vrachtwagenrijbewijs een vereiste om als zelfstandig vrachtwagenchauffeur aan de slag te kunnen. Welke type rijbewijs je nodig hebt hangt af van de maximaal toegelaten massa:
Rijbewijs C1: maximaal toegelaten massa <7.500 kg. Aanhangwagen maximaal toegelaten massa is 750 kg.
Rijbewijs C: maximaal toegelaten massa >7.500 kg. Aanhangwagen maximaal toegelaten massa is 750 kg.
Rijbewijs CE/CE1: voor een zwaardere aanhangwagen is de maximale toegelaten massa >750 kg.
Hierbij gaat het om een voertuig voor het vervoer van maximaal 8 passagiers, zonder de bestuurder mee te tellen.
Er zijn ook mogelijkheden voor de eigen rijder die geen eigen auto bezit. Je mag niet zomaar een auto verhuren aan een transportbedrijf. De Wet Wegvervoer Goederen (wetgeving binnen de transportbranche) stelt dat een transportonderneming geen chauffeurs te werk mag stellen die niet bij hen of bij een ander transportbedrijf in dienst zijn. Je mag dus niet zomaar je diensten als eigen rijder verhuren aan een transportbedrijf.
Een transportbedrijf mag wel opdrachten aan een ander transportbedrijf uitbesteden. Met je eigen transportvergunning word je officieel als zelfstandig transportbedrijf beschouwd. Het niet hebben van een eigen auto is vergunning technisch geen probleem. De vergunning is persoonsgebonden en niet kentekengebonden, dus je kunt gewoon een auto huren.
De voorwaarden om jezelf als zzp'er te verhuren aan een transportbedrijf:
Je beschikt over een vergunning voor beroepsgoederenvervoer;
Je beschikt over het vrachtvoertuig waarmee de goederen worden vervoerd (mag koop, lease of huur zijn);
Het vergunningsbewijs op het vrachtvoertuig staat op de naam van het transportbedrijf van de zzp'er.
Als eigen rijder zul je nauwkeurige ritregistratie bij moeten houden voor de Belastingdienst. Ritregistratie of kilometerregistratie is een algemene term voor het bijhouden van de gereden kilometers en ritten. Naast dat het verplicht is voor de Belastingdienst om dit bij te houden, wordt het ook gebruikt voor kilometervergoeding van werknemers.
Tegenwoordig zijn er veel digitale tools beschikbaar waarmee eenvoudig rapporten kunnen worden uitgeschreven voor kilometervergoedingen of voor controles door de Belastingdienst. Hierdoor worden je belastingen verlaagd en bespaar je een hoop tijd en geld met het administreren van je ritten.
Er vindt voortdurend schaalvergroting plaats in de transportsector. Dit is nodig om te kunnen blijven concurreren. Transportondernemers werken continu met elkaar samen om de hoogste efficiency te kunnen bereiken. De boekhouders in ons netwerk zijn gespecialiseerd in het vinden van een perfecte match tussen transportbedrijven. Zij begeleiden het gehele proces, van het bepalen van de waarde tot aan de onderhandelingen. Dankzij de juiste ervaring en expertise zorgen zij ervoor dat je bedrijfsovername de juiste aandacht krijgt op het juiste moment.
Door digitaal te boekhouden of door boekhouding uit te besteden kun je veel kosten en tijd besparen. Administratie kan worden geautomatiseerd waardoor je minder hoeft te doen of te begrijpen. Ook heb je daarmee sneller de juiste cijfers die je aan je accountant kunt toereiken. Op de lange termijn haal je de kosten voor het inhuren van een boekhouder voor je transportonderneming er met gemak uit. Alleen al daarom kan het heel interessant en winstgevend zijn om deze optie te overwegen.
Er zijn continu veel ontwikkelingen aan de gang in de logistiek, waardoor je als ondernemer kritisch dient te kijken naar jouw manier van bedrijfsvoering. Een actueel inzicht in de financiële stand van je transportbedrijf en een duidelijke ondernemersstrategie zijn van belang voor de groei van je bedrijf. Boekhouders.nl helpt je graag bij het vinden van een geschikte logistiek- en transportboekhouder die je administratie op een efficiënte manier inricht om tot de juiste inzichten te komen.
De kwaliteitseisen voor jaarrekeningen en jaarlijkse accountantscontroles zijn hoog. De jaarafsluiting moet kloppend zijn, en dat is ieder jaar weer een hele uitdaging. Het is een strak georganiseerd proces dat gepaard gaat met veel deadlines. Wil je geen deadlines missen voor jaarcontroles en accountantsverklaringen? Onze gekwalificeerde boekhouders helpen je graag!
Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor jou als ondernemer.