Als zzp’er in de schoonmaakindustrie ben je naast je schoonmaakwerkzaamheden druk bezig met het beheren van je schoonmaakbedrijf. Zo moet je nieuwe opdrachten vinden, facturen versturen en de administratie bijhouden.
Hoewel dit misschien niet je favoriete bezigheid is, is de administratie ontzettend belangrijk. Niet alleen vanwege wettelijke verplichtingen om onnodige boetes bij de Belastingdienst te voorkomen, maar ook voor de algemene bedrijfsvoering. Hieronder gaan we er verder op in waarom een boekhouder voor zzp'ers in de schoonmaakbranche nemen belangrijk is en hoe we je hiermee kunnen helpen.
Op deze pagina:
De boekhouders in ons netwerk hebben ervaring met ondernemers in de schoonmaaksector en kunnen je als een gids alle mogelijkheden uitleggen en kijken waar winst valt te behalen. Een expert die weet waar je het over hebt, dat werkt wel zo prettig. Huur daarom een boekhouder voor je schoonmaakbedrijf in bij Boekhouders.nl om zeker te zijn van de juiste kwaliteit en service.
Zakelijke btw schoonmaak
Een bedrijf schoonmaken (binnen of buiten maakt hierbij niet uit) valt onder het hoge btw-tarief van 21%.
Particuliere btw schoonmaak
Verricht je schoonmaakdiensten in een particuliere woning? Dan valt dit onder het 9% btw-tarief. Maak je schoon aan de buitenkant van een particuliere woning (bijv. schoorsteenvegen of CV-reiniging)? Dan valt dit wel weer onder het 21%-tarief. Ook specifieke schoonmaakdiensten waarbij speciale apparatuur te pas moet komen valt onder het btw-tarief van 21%. Denk hierbij aan reiniging na waterschade, of bij zware vervuiling, of bij het in de was zetten van parketvloeren.
Verleggingsregeling schoonmaakbranche
Als je als onderaannemer werkt en de schoonmaakwerkzaamheden uitvoert aan onroerende zaken, dan krijg je te maken met de verleggingsregeling. In dat geval vermeld je geen btw op de factuur, maar zet je hier ‘btw verlegd’ neer.
Onze professionele boekhouders houden je graag op de hoogte van de laatste ondernemersregelingen zodat je een hoop kosten bespaart.
Ben je al een tijdje als zzp’er en als schoonmaker aan het werk? Laat dan eens je financiële zaken controleren door één van onze professionele boekhouders. Wellicht zie je gunstige aftrekbare kosten of unieke potenties over het hoofd.
Het enige mogelijke nadeel is: een boekhouder of administratiekantoor inhuren is niet gratis. Zij moeten zelf ook voor brood op de plank zorgen. Toch valt dit nadeel weer tegen te spreken, omdat je met een goede boekhouding de kosten weer gemakkelijk terugverdiend. Een boekhouder of accountant weet namelijk de fiscale voordelen zo goed mogelijk te benutten voor je onderneming.
Ook interessant:
Door samen te werken met de WMO, kunnen zelfstandige schoonmakers en schoonmaakbedrijven hun diensten aanbieden aan mensen die door de WMO worden ondersteund. Dit biedt niet alleen kansen om een waardevolle bijdrage te leveren aan de gemeenschap, maar het kan ook leiden tot een stabiele stroom van opdrachten. Een goede boekhouder kan je helpen bij het navigeren door de administratieve aspecten van de samenwerking met de WMO, waardoor je je kunt richten op wat je het beste doet: je schoonmaakexpertise inzetten om het leven van anderen te verbeteren.
Wil je geen deadlines missen voor jaarcontroles, btw-aangiftes of accountantsverklaringen? Onze gekwalificeerde boekhouders helpen je graag met de administratie voor je schoonmaakbedrijf! Ook voor de volledige boekhouding kun je bij ons terecht. Start gratis en eenvoudig je aanvraag via het contactformulier hieronder. We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op om je wensen te bespreken.
Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor jou als ondernemer.