Als ondernemer in de retail ben je continu bezig met het inspelen op wisselend consumentengedrag. Retail is volop in ontwikkeling. Denk aan het veranderende straatbeeld met de opkomst van steeds meer pop-upstores. Ook het seizoensmatig werken en de hoge concurrentie maken het werken in de detailhandel niet eenvoudig. Om daar ook nog de volledige boekhouding naast te doen is voor veel ondernemers te druk. Onze boekhouders adviseren en ondersteunen je hier graag bij. Hieronder gaan we er verder op in waarom een boekhouder of accountant voor retail nemen belangrijk is en hoe wij je hiermee kunnen helpen.
Op deze pagina:
*Door je kassa te koppelen aan je boekhoudpakket kunnen de kassabonnetjes direct als facturen worden verwerkt.
De gegevens die worden vastgelegd in je kassasysteem maken deel uit van je administratie. De eisen die worden gesteld aan de administratie, worden dus ook gesteld aan het afrekensysteem.
Btw-tarief retail
Het btw-tarief is 21%, maar niet als er sprake is van een dienst die belast is met het verlaagde btw-tarief, het 0-procenttarief of wanneer er een btw-vrijstelling van toepassing is. Het verlaagde btw-tarief is op 1 januari 2019 van 6% naar 9% verhoogd. Diensten die vallen onder het verlaagde btw-tarief zijn bijvoorbeeld kappers, schoenmakers en fietsenmakers.
Factureringsverplichting
Btw-ondernemers zijn verplicht om de verkoopfacturen uit te reiken. Zowel in de in- als verkoopfacturen moeten aan de factuurvereisten worden voldaan. Wist je dat als een inkoopfactuur niet aan de vereisten voldoet, dit een boete van ruim € 5000 door de Belastingdienst kan veroorzaken? Onze boekhouders zijn hiervan op de hoogte en adviseren je graag. Als je je boekhouding goed bijhoudt, dan heb je ieder kwartaal met slechts een paar klikken inzicht in de hoeveelheid btw die je moet betalen of terugkrijgt van de Belastingdienst. Lees hieronder welke factuurvereisten er zijn.
Daarnaast zijn er nog overige factuurvereisten die niet gerelateerd zijn aan de btw, zoals het KvK-nummer van de leverancier, het bankrekeningnummer en de BIC/IBAN.
Overige zaken die je moet regelen bij het starten van een winkel zijn:
Heb je hulp nodig bij bovenstaande zaken? Dan ben je bij ons aan het juiste adres! Ga in gesprek met drie ervaren retail boekhouders bij jou in de buurt voor professionele ondersteuning voor je onderneming. Heb je al een fysieke winkel, maar wil je graag uitbreiden en ga je een webshop ernaast oprichten? Ook dan helpen wij je graag. Vul het formulier onderaan deze pagina in voor vrijblijvende offertes.
Ook interessant:
Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor jou als ondernemer.