Ben je een zzp’er in de beveiliging? Of heb je een beveiligingsbedrijf? Dan heb je gegarandeerd te maken met een uiteenlopende boekhouding. De boekhouding van een beveiligingsbedrijf is een stuk complexer dan gewone bedrijfsboekhouding.
Om je op weg te helpen hebben we in dit artikel elk aspect van boekhouding voor zzp’ers in de beveiliging voor je uitgelegd. Zo krijg je een beter beeld van de basisprincipes van boekhouding en accounting voor zelfstandig beveiligers.
Laten we eerst eens beginnen met het uitleggen van het onderscheid tussen twee termen die veel door elkaar worden gebruikt: boekhouding en accounting. Juridische boekhouders en juridische accountants werken met de financiële gegevens van je bedrijf met als doel om je bedrijf financieel te helpen groeien. Wat boekhouders en accountants met de financiële gegevens doen verschilt.
Boekhouders registreren de financiële transacties en brengen alle rekeningen van je bedrijf in evenwicht. Denk aan werkzaamheden als het opmaken en beheren van facturen, het bijhouden van debiteuren- en crediteurenbeheer en het bijhouden van de salarisadministratie. Zonder het hebben van een geordende boekhouding is het onmogelijk om bij te houden welk geld er het bedrijf binnenkomt of uitgaat.
Accountants hebben in tegenstelling tot boekhouders een meer controlerende rol en zijn vooral actief bij middelgrote tot grotere bedrijven. Denk aan werkzaamheden als het controleren van jaarrekeningen, het opstellen van accountantsverklaringen en het verstrekken van financieel advies.
Een groot verschil tussen boekhouders en accountants is dat een accountant een officieel beschermde titel is en dus niet iedereen zich zomaar accountant mag noemen. Er is een passende opleiding voor nodig en een accountant moet ieder jaar opleidingen blijven volgen om de kennis op peil te houden. Een boekhouder is geen beschermde titel, iedereen mag zich een boekhouder noemen.
Een goede boekhouding is onmisbaar voor het succes van je beveiligingsbedrijf. Een nauwkeurige boekhouding is volgens de wet verplicht en geeft je bovendien meer inzicht in de financiële gezondheid van je bedrijf. Je weet op tijd als er bepaalde zaken fout gaan, waardoor je tijdig kunt bijsturen om deze fouten te herstellen.
Een ervaren boekhouder kan je daarnaast helpen bij het digitaliseren van de financiële gegevens, zoals het omzetten van papieren werkbonnen naar digitale facturen. Dit maakt de boekhouding van je onderneming direct een stuk efficiënter. Een goede boekhouding bespaart je niet alleen veel tijd, maar geeft ook meer rust. Een goede administratie biedt structuur en schept helderheid.
Een goede boekhouding voor je beveiligingsbedrijf komt neer op het kiezen van de juiste boekhouder of accountant. De juiste boekhouder kan een grote impact hebben op het succes van je bedrijf, dus maak een weloverwogen keuze met wie je samenwerkt. Een paar zaken om rekening mee te houden zijn:
Ervaring in de beveiligingsbranche: de financieel experts in ons netwerk hebben in het verleden vaker samengewerkt met zelfstandig beveiligers of beveiligingsbedrijven.
Is de boekhouder bekend met specifieke regels voor je rechtsgebied?
Heeft de boekhouder ervaring met beveiligingsbedrijven van je omvang?
Kan de boekhouder voldoende begeleiding bieden?
Bekendheid met je boekhoudsoftware: controleer altijd even of de boekhouder of accountant waarmee je wilt gaan samenwerken de boekhoudsoftware die je gebruikt kent en begrijpt.
Controleer verwijzingen: het is nooit verkeerd om rond te vragen. Misschien hebben andere juristen of accountants een goede ervaring gehad met een bepaalde boekhouder bij jou in de buurt.
We begrijpen dat als je net gestart bent als beveiliger dat je eerst zoveel mogelijk boekhouding zelf wilt voeren. We hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet om je boekhouding te verbeteren.
Stel een budget in
Stel budgetten in voor:
De verwachte cashflow en uitgaven;
Omzetbenchmarks;
Jaarlijkse grote uitgaven, zoals jaarlijke contributie.
Wees consistent en georganiseerd
Bij een solide boekhouding is het belangrijk om regelmatig de financiële gegevens te bekijken. Dit is niet mogelijk als er niet regelmatig gegevens worden verzameld en gesorteerd. Door de boekhouding consequent bij te houden en deze maandelijks of wekelijks te herzien, blijven de financiële overzichten van je beveiligingsbedrijf duidelijk. Hierdoor kun je bovendien beter groeimogelijkheden en kansen herkennen.
Gebruik financiële rapportages om kansen te herkennen
Naast een consistente boekhouding is het belangrijk dat je groeikansen kunt herkennen. Met behulp van financiële rapportages kun je op data gebaseerde beslissingen nemen die een positieve invloed hebben op je onderneming. Ontdek mogelijkheden voor financiële groei en grijp op tijd in bij eventuele fouten.
boekhouding voor zelfstandig beveiligers is complex omdat de branche veel te maken heeft met geheimhouding en privacy. Schakel de hulp van een ervaren boekhouder of accountant in om fouten te voorkomen.
Elke euro telt, vooral tijdens het belastingseizoen. Het is in je eigen belang dat je ervoor zorgt dat je alle mogelijke belastingaftrekken voor beveiligers heeft geclaimd. Om je op weg te helpen hebben we een paar belangrijke aftrekposten voor zzp beveiligers op een rijtje gezet:
Reiskosten
Als je voor je beveiligingsbedrijf moet reizen, dan kun je deze kosten fiscaal aftrekken. Denk bijvoorbeeld aan ritten naar verschillende evenementen waar je als beveiliger te werk gaat. Houd er rekening mee dat de reiskosten uitsluitend verband houden met je bedrijf.
Reclame- en promotiekosten
Veel vormen van marketingkosten voor beveiligingsbedrijven zijn fiscaal aftrekbaar en kunnen worden gedeclareerd bij het indienen van de belastingaangifte. Dit geldt niet alleen voor offline marketing (zoals flyers en gedrukte advertenties), maar ook voor online adverteren. Neem de marketinguitgaven mee in de jaarlijkse begroting en bewaar alle facturen.
Andere voorbeelden van zakelijke kosten die aftrekbaar zijn: vakliteratuur, websiteonderhoud, inrichting van het kantoor, werkkleding en zakelijke telefoniekosten. Deze kosten mogen voor 100% worden afgetrokken van de winst.
In juni 2024 zijn er meer dan 10.000 bedrijven actief in de beveiligingsindustrie, wat een verdubbeling is van het aantal bedrijven in de afgelopen vijf jaar. Dit biedt kansen voor startende ZZP beveiligers. Iedere startende beveiliger denkt er wel eens over na om zijn eigen beveiligingsbedrijf te beginnen. Hoe pak je het oprichten van een beveiligingsbedrijf aan? En wat komt er allemaal bij kijken?
Ten eerste dien je als startende ZZP beveiliger te beschikken over een diploma beveiliger van de Stichting Vakexamens voor de Particuliere Beveiligingsorganisaties. De beveiligingsbranche omvat diverse beroepen, zoals winkelsurveillanten, persoonsbeveiligers, evenementenbeveiligers en alarmcentralisten, elk met specifieke opleidingseisen. Het is essentieel om te voldoen aan de juiste opleidingseisen voor het specifieke beroep waar je als ZZP beveiliger in wilt werken.
Er zijn enkele stappen die je moet doorlopen bij de start van je beveiligingsbedrijf:
Een ondernemingsplan schrijven
Stel een kantoorhandboek op
Je kantoor registeren bij de Kamer van Koophandel (KvK)
Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten
Een zakelijke bankrekening openen
Je website lanceren
Cliënten voor je bedrijf vinden.
laat je adviseren door een deskundige boekhouder of accountant bij het kiezen van een geschikte rechtsvorm en hoe je de aansprakelijkheid wilt afdekken.
Eén van de stappen bij het starten als zzp beveiliger is het afsluiten van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor zzp beveiligers is essentieel om onvoorziene situaties of fouten in het werk te dekken, zoals zaakschade of personenschade, die kunnen resulteren in ontevredenheid bij opdrachtgevers en schadeclaims. Deze verzekering biedt bescherming voor beveiligingsbedrijven en kan worden afgesloten via adviseurs zoals brancheorganisaties VEB en VBENL, die de benodigde dekking kunnen adviseren, inclusief optionele bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering,
Als je een auto gebruikt voor zakelijke doeleinden, is het belangrijk om een nauwkeurige kilometerregistratie bij te houden. Dit is nodig om de zakelijke en privékilometers te scheiden en de zakelijke autokosten correct te kunnen aftrekken.
Een kilometerregistratie is het bijhouden van alle gereden zakelijke kilometers. Het gaat hier dus uitsluitend om zakelijke kilometers, niet je privéritten. Dit kunnen de zakelijke kilometers in je bedrijfsauto of zakelijke auto zijn, of de zakelijke kilometers in je privéauto.
Het laten groeien van je beveiligingsbedrijf is een uitdaging. Wij kunnen je het een stuk makkelijker maken door boekhoudoplossingen op maat aan te bieden voor je kantoor. We hebben boekhouders en accountant beschikbaar met ervaring in de beveiligingsbranche. Door de boekhouding uit te besteden bespaar je een hoop tijd en kun je je aandacht uitsluitend richten op de juridische zaken en bedrijfsontwikkeling.
Start gratis en vrijblijvend je aanvraag via onderstaand formulier en vergelijk tot drie financieel experts bij jou in de buurt. Neem gerust contact met ons bij eventuele vragen.
Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor jou als zelfstandige beveiliger.