Bij het voeren van de boekhouding krijg je al snel te maken met debiteuren en crediteuren. Veel startende ondernemers weten niet altijd wat het verschil tussen debiteuren en crediteuren is, terwijl dit verschil erg belangrijk is. De boekhouders bij Boekhouders.nl hebben jarenlange ervaring met crediteuren- en debiteurenbeheer. We lichten graag toe wat beiden betekenen, wat nu het verschil is tussen de twee en hoe wij je met de administratie hiervan kunnen helpen.
Je hebt de term crediteuren vast al wel eens voorbij horen komen. Maar wat is een crediteur? Crediteuren zijn in principe je leveranciers. Zij leveren je producten/diensten waardoor zij een vordering hebben ten opzichte van je taak. Je betaalt deze vordering aan de crediteur. Crediteuren zijn eigenlijk gewoon de afzenders van de facturen die je ontvangt en nog moet betalen. De crediteuren vind je terug op de creditzijde van de balans. Ten opzichte van je crediteuren, ben je een debiteur.
Je kunt het waarschijnlijk al raden, maar een debiteur is de klant waarvan een crediteur het geld nog moet ontvangen. Een crediteur verwacht dat de factuur die een debiteur ontvangt binnen een bepaalde tijd wordt uitbetaald. Zodra je een factuur ontvangt dan heb je ‘schulden’. Zodra de factuur is betaald dan ben je geen debiteur meer en hoef je niets meer te betalen.
Wist je dat één op de vier faillissementen ontstaat vanwege slechte debiteurenadministratie?
Het bijhouden van debiteurenbeheer is ontzettend belangrijk. Met een slecht debiteurenbeheer heb je als ondernemer geen idee wat de precieze stand van zaken is en wordt vaak niet op tijd actie ondernomen. Zet vandaag nog een slimme debiteurenadministratie op om geen omzet mis te lopen.
Hierboven heb je al kunnen lezen dat crediteuren en debiteuren het tegenovergestelde zijn van elkaar. Een crediteur is namelijk iemand die nog geld moet ontvangen van de klant, terwijl een debiteur degene is die de factuur moet betalen.
Een makkelijk ezelsbruggetje waarmee je de twee begrippen niet snel vergeet:
Debiteur moet geld Dokken
Crediteur moet geld Krijgen
Er is bijna niets zo vervelend als klanten die te laat of zelfs helemaal niet betalen. Wij geven je een aantal tips die ervoor zorgen dat je facturen wel op tijd worden betaald:
Verstuur de factuur zo snel mogelijk;
Controleer regelmatig wie er nog moet betalen;
Zet een betaallink op je factuur (zo kan de klant direct en eenvoudig via de link betalen);
Stuur een betalingsherinnering na een tijdje;
Als laatste redmiddel kun je een incassobureau inschakelen.
Bovengenoemde tips kun je gemakkelijker doorlopen als je gebruikmaakt van online boeken via een boekhoudprogramma. Via een online boekhoudprogramma kun je eenvoudig facturen versturen naar je klanten. Ook kun je automatisch betalingsherinneringen versturen of een incassobureau inschakelen via een dergelijk programma.
Daarnaast is een tip voor een slim crediteurenbeheer om goede afspraken te maken met de leveranciers over de kwaliteit, prijs, levertijd en de betalingsvoorwaarden. Leg al deze zaken vast in je crediteurenadministratie. Een professionele boekhouder is op de hoogte van welke zaken er allemaal moeten terugkomen in je crediteurenadministratie. Blijf ook alert op eventuele aflopende overeenkomsten en onderhandel met de huidige of nieuwe leveranciers.
Nog een aanvullende tip is het leverancierskrediet. Het leverancierskrediet ontstaat als je leverancier de diensten of goederen levert, maar je de factuur hiervan niet meteen hoeft te betalen. Tussen het tijdvak van levering en betaling profiteer je van dit krediet. Het niet-betaalde bedrag kun je zolang nog gebruiken voor overige uitgaven.
Het is niet de favoriete bezigheid van de meeste ondernemers: administratief werk. Toch is het belangrijk dat je de crediteuren- en debiteurenadministratie goed op orde hebt. Dit is namelijk wettelijk verplicht. Bovendien zie je graag dat je klanten op tijd hun facturen betalen. Je kunt er ook voor kiezen om je boekhouding deels of helemaal uit te besteden aan een deskundige boekhouder of accountant. Een ervaren boekhouder of accountant kan via boekhoudsoftware je crediteuren- en debiteurenadministratie een stuk eenvoudiger maken waardoor je kostbare tijd bespaart die je in het ondernemen kunt steken.
Een aantal redenen voor het uitbesteden van je boekhouding zijn:
Het scheelt een hoop tijd;
Je hoeft niet langer deze vervelende klus te doen;
Extra expertise;
Je kunt je focussen op de kernactiviteiten van je onderneming.
Onze deskundige boekhouders of accountants helpen je graag bij het in orde houden van de administratie van crediteuren en debiteuren. Zelf nooit meer hoeven nadenken over wanneer de betalingstermijn vervalt en de vraag of je wanbetalers hebt, handig! Loop geen onnodige omzet mis omdat je niet in de gaten hebt welke facturen er nog open staan. Probeer onze service gratis en vrijblijvend uit. Na het indienen van je aanvraag nemen we contact met je op om je wensen en behoeftes te bespreken, zodat wij weten welke boekhouders uit ons netwerk het beste matchen bij je situatie. Vervolgens ontvang je binnen 48 uur een reactie van maximaal drie ervaren boekhouders bij jou in de buurt en kun je zelf de keuze maken om al dan niet een samenwerking met één van de drie te starten.
Wat is liquiditeit?
Liquiditeit is het vermogen van een onderneming om aan de betalingsverplichtingen te voldoen. Bij debiteurenbeheer gaat het vaak om de korte termijn om voor meer werkkapitaal te zorgen. Dit is ook van invloed op de liquiditeit op de langere termijn.
Waarom kan ik beter bellen in plaats van mailen naar debiteuren?
In veel gevallen is het sturen van een herinnering per e-mail minder effectief dan bellen. Veel debiteuren reageren namelijk niet op je e-mail. Bij bellen zal een debiteur sneller gaan betalen.
Kun je debiteuren verzekeren?
Niet betalende debiteuren is te verzekeren en is in veel branches noodzaak. Door goed en intensief je debiteurenbeheer op orde te hebben kan het risico van niet betalende debiteuren aanzienlijk worden verkleind.
Wat is het proces van debiteurenbeheer?
Dit zijn alle maatregelen die worden genomen om de debiteuren goed te kunnen beheren. Het begint met vastlegging van de manier waarop klanten worden benaderd (bijv. telefonisch of schriftelijk) en hoe vaak zij worden benaderd.
Gratis service? Dat klopt! Het enige wat we jou vragen is om met de aangedragen boekhouders een vrijblijvend gesprek aan te gaan. Zo kun je zelf de services en offertes vergelijken en een keuze maken.
Ben je benieuwd naar onze werkwijze of ben je al overtuigd en wil je gebruik maken van onze dienst om in contact te komen met boekhouders bij jou in de buurt? Start dan direct je aanvraag via ons aanvraagformulier hieronder. Wij gaan zo snel mogelijk voor je aan de slag!
Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor jou als ondernemer.