Overnames van administratiekantoren gebeurt continu en is een populaire markt. Dit komt voornamelijk doordat kantoren een personeelstekort ervaren en dit via een overname proberen op te lossen. Ben je op zoek naar een opvolger of investeerder voor je administratiekantoor? Lees in dit artikel wat er allemaal komt kijken bij de verkoop van een administratiekantoor, hoe je de waarde vaststelt of wat je moet doen als je zelf een administratiekantoor wilt kopen.
Op deze pagina:
Tijdens de onderhandelingen wordt er regelmatig ook rekening gehouden met de overdracht van de klanten. Wanneer een klant binnen het eerste jaar besluit om naar een ander kantoor over te stappen, wordt er minder betaald dan wanneer een klant minimaal 3 jaar lang klant blijft. Dit zijn zaken waar je rekening mee kunt houden tijdens de gesprekken met de koper.
Wat houdt het verkopen van een administratiekantoor in?
De eigenaar van zijn of haar administratiekantoor verkoopt het bedrijf aan een nieuwe eigenaar. Dit kan te maken hebben met bijvoorbeeld het bereiken van de pensioenleeftijd, het willen starten van een ander bedrijf of het niet langer kunnen runnen van het kantoor.
Hoe kan ik mijn administratiekantoor verkopen?
Je kunt je administratiekantoor verkopen door zelf op zoek te gaan naar een koper, bijvoorbeeld via advertenties, of door een makelaar of adviseur in te schakelen die gespecialiseerd is in de verkoop van bedrijven. In het verleden hebben wij bij Boekhouders.nl al een actieve rol gespeeld als matchmaker tussen verkopers en kopers van administratiekantoren.
Wat is de waarde van mijn administratiekantoor?
De waarde van een administratiekantoor wordt bepaald door verschillende factoren, zoals de omzet, winst, klantenbestand, personeel en de marktwaarde. Als je een accuraat beeld wilt krijgen van de waarde van je administratiekantoor, dan kun je het beste een bedrijfswaardering laten uitvoeren door een professional.
Hoelang duurt het verkopen van een administratiekantoor?
Dit varieert van enkele maanden tot meer dan een jaar en hangt af van verschillende factoren, zoals de marktomstandigheden, de waarde van het bedrijf en de zoektocht naar een geschikte koper.
Moet ik een notaris inschakelen bij de verkoop van mijn administratiekantoor?
Het is niet verplicht om een notaris in te schakelen bij de verkoop van je administratiekantoor, maar het is wel zo verstandig. Een notaris is op de hoogte van de juridische aspecten om een vlekkeloze overdracht van het bedrijf te regelen. Zo weet je zeker dat alles volgens de wet verloopt.
Hoe zit het met de overdracht van het klantenbestand bij het verkopen van een administratiekantoor?
Bij het verkopen van een administratiekantoor is het klantenbestand een belangrijk onderdeel van de verkoop. Het klantenbestand kan worden overgedragen aan de nieuwe eigenaar, maar het is wel belangrijk om de privacywetgeving te volgen en de klanten op de hoogte te stellen van de overdracht.
Kan ik na de verkoop nog betrokken blijven bij het administratiekantoor?
Dit moet je goed afspreken met de nieuwe eigenaar en vastleggen in de verkoopovereenkomst.
Ook interessant:
Neem voor vragen contact op via tel: +31 (0)432003092 of mail: info@boekhouders.nl om de mogelijkheden te bespreken. Direct een aanvraag starten? Vul dan het formulier hieronder in en wij nemen zo snel mogelijk telefonisch contact met je op.
Vul ons aanvraagformulier in en wij gaan direct voor je aan de slag.